Ψυχολογία

  • KidsGo με αγάπη!

Υγιής Επικοινωνία

Ημερομηνία δημοσίευσης άρθρου: Οκτωβρίου 8, 2015 Συγγραφέας: Ιωάννα Αλπέρτη Κατηγορία: Ψυχολογία

Υγιής Επικοινωνία

Για να καλλιεργήσει ο άνθρωπος υγιείς σχέσεις με τους συνανθρώπους του, χρειάζεται να μάθει να επικοινωνεί με θετικό τρόπο.

Η επικοινωνία που έχουμε σαν στόχο βασίζεται στον αμοιβαίο σεβασμό, στην ελεύθερη έκφραση συναισθημάτων, σκέψεων, αναγκών, χωρίς το φόβο της απόρριψης.

Ίσως δεν συμφωνούμε με τον συνομιλητή μας, μπορούμε όμως να δείξουμε οτι δεχόμαστε τα συναισθήματά του και ακούμε αυτό που έχει ο άλλος να μας πει.

Η ενεργητική ακρόαση είναι μια δεξιότητα που χρειάζεται να καλλιεργήσει ο άνθρωπος για να την αναπτύξει. Για να γίνετε καλός ακροατής χρειάζεται συγκέντρωση όχι μόνο στα λόγια του συνομιλητή αλλά και σε όλα όσα «φωνάζει» το σώμα του.

Για να μπορούμε να ακούμε τα παιδιά μας χρειάζεται να τους δώσουμε το μήνυμα οτι αναγνωρίζουμε τα συναισθήματα που βρίσκονται πίσω από αυτό που λένε.

Ακούγοντας «αντανακλαστικά» (λειτουργώντας σαν καθρέφτης) μπορούμε να βοηθήσουμε το παιδί να ξανασκευτεί το πρόβλημα που το αναστατώνει και να βάλει τα θεμέλια για τη λύση του προβλήματος.

Η αντανακλαστική ακοή προυποθέτει από εσάς την κατανόηση τόσο των λεκτικών όσο και των μη λεκτικών μηνυμάτων του παιδιού σας και το καθρέφτισμα αυτών πάλι πίσω στο παιδί, ώστε να δει καθαρά τον εαυτό του (επανατροφοδότηση)

«ΔΙΑΔΡΑΣΗ»

Η ακρόαση δεν είναι παθητική
Υπάρχει δράση κατά τη διάρκεια αυτής
Αυτός έιναι ο λόγος που διαθέτουμε δυο αφτιά και ένα στόμα

healthy-communication-icon3

Πώς θα ακούτε
Η επικοινωνία αρχίζει, ακούγοντας και δείχνοντας οτι ακούτε τα συναισθήματα του παιδιού και αυτό που εννοεί. Η αποτελεσματική ακοή περιλαμβάνει την ανάγκη να επικοινωνείτε με τα μάτια και με τη στάση σας. Αποφύγετε τη γκρίνια, την κριτική, την απειλή, το κύρηγμα, τις συγκρίσεις με άλλα παιδιά.

Φερθείτε στα παιδιά σας όπως θα φερόσασταν στον καλύτερο σας φίλο.
Αποφύγετε την αυθόρμητη αντίδραση να επιβάλετε τις δικές σας λύσεις.

Παραδείγματα κλειστών και ανοιχτών αποκρίσεων

healthy-communication-icon6

Μη λεκτική επικοινωνία

Είδη μη λεκτικής επικοινωνίας


healthy-communication-icon5 Εκφράσεις προσώπου:
Τα συναισθήματά μας αντανακλώνται στις γκριμάτσες/μορφασμούς του προσώπου μας και έχουν περισσότερη εγκυρότητα από τα λόγια!

healthy-communication-icon5 Χειρονομίες:
Οι ψυχολόγοι θεωρούν ότι όταν τα παιδιά κινούνται και κάνουν χειρονομίες, είναι σε θέση να εκφράσουν ελεύθερα τις σκέψεις και τις ιδέες τους, κάτι που υποστηρίζει πολύ τη μαθησιακή διαδικασία.

healthy-communication-icon4

healthy-communication-icon5 Παραγλωσσικά στοιχεία:
Όλα τα κωδικοποιημένα συστήματα τα οποία συνοδεύουν την εκφώνηση, κάθε εκφραστικό μέσο που έχει στην διάθεσή του ο ομιλητής όπως:

  • Τόνος της φωνής
  • Ένταση φωνής
  • Ο επιτονισμός (η διακύμανση της φωνής και ο χρωματισμός της κατά τη διαδικασία του προφορικού λόγου)
  • Οι παύσεις
  • Η προφορά

healthy-communication-icon5 Η γλώσσα του σώματος/θέση/στάση:
Το 55% αυτών που λέτε όταν μιλάτε στην πραγματικότητα το λέει το σώμα και όχι τα λόγια σας. Ο τρόπος που στέκεστε κατά τη διάρκεια της επικοινωνίας έχει σημαντικό αντίκτυπο στην ποιότητα αυτής και στην αποστολή ή την λήψη του μηνύματος.

healthy-communication-icon5 Εγγύτητα:
Είναι η έννοια της ανεκτής απόστασης αλληλεπίδρασης (το πόσο κοντά αντέχουμε τον άλλο όταν επικοινωνούμε μαζί του επηρεάζεται όχι μόνο από την ιδιοσυγκρασία του κάθε ατόμου αλλά και από την κουλτούρα του.).

healthy-communication-icon5 Βλεμματική επαφή:
Η βλεμματική επαφή είναι απαραίτητη προυπόθεση για μια αποτελεσματική επικοινωνία και κοινωνικοποίηση. Ένα άτομο με φτωχή βλεμματική επαφή έχει λιγότερη εμπιστοσύνη και μειωμένες κοινωνικές δεξιότητες

Να θυμάστε
Τα παιδιά μαθαίνουν από το παράδειγμά σας, μιμούμενοι εσάς που είστε τα πρότυπά τους. Όταν τα συμβουλεύετε για κάτι πρώτα εσείς θα πρέπει να είστε υπεύθυνοι ως προς την τήρησή του.

Τα διπλά μηνύματα μόνο ασάφεια και μπέρδεμα δημιουργούν στο παιδί.

Τα λόγια και οι πράξεις σας να έχουν το ίδιο μήνυμα.

healthy-communication-icon2

Βιβλιογραφικες Αναφορές

1. Δρ.Ντον Ντινκμεγιερ – Δρ.Γκάρι Μακ-Κει, (2001) «Σχολείο για γονείς», εκδόσεις θυμάρι
2. Μάθετε γιατί τα παιδιά είναι καλό να κάνουν χειρονομίες!
3. Παραγλωσσικά και Εξωγλωσσικά στοιχεια
4. Darwin, C. (1872). The Expression of the Emotions in Man and Animals, 3rd edition. New York: Oxford University Press.
5. Wood, J. (2010). Interpersonal Communication: Everyday Encounters. Boston, MA: Wadsworth-Cengage Learning.
6. http://psychology.about.com/od/nonverbalcommunication/a/nonverbaltypes.htm

Ιωάννα Αλπέρτη
Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια

Για επικοινωνία: ioanna_alperti@hotmail.gr

Μοιραστείτε το άρθρο!

Facebook facebook   Twitter twitter   Email email  

Ιωάννα Αλπέρτη

Η Αλπέρτη Ιωάννα είναι πτυχιούχος του τμήματος Ψυχολογίας Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών (αρ. αδειας 24271/08), με ειδίκευση στη Συμβουλευτική Συνθετική Ψυχολογία -BTEC Advanced Professional Diploma in Integrative Counselling. Εργάζεται ως Ψυχολόγος στο Οικοτροφείο της ΑμΚΕ ΙΑΣΙΣ (Μάρτιος 2008 έως σήμερα) - Μονάδα Ψυχοκοινωνικής Αποκατάστασης ατόμων με ψυχικές διαταραχές και νοητική υστέρηση και είναι Επιστημονικά Υπεύθυνη του Προστατευμένου Διαμερίσματος ημιαυτόνομης διαβίωσης (Σεπτέμβριος 2014 έως σήμερα). Έχει μετεκπαίδευση στην Κλινική Ψυχοπαθολογία (Αιγινήτειο Νοσοκομείο), στη Γεροντολογία-Ψυχογυριατρική (Μκο Νέστωρ), στη Συστημική προσέγγιση και στη Ψυχική Υγεία Παιδιών και Εφήβων (Σισμανόγλειο Νοσοκομείο). Επιπλέον εμπλέκεται ενεργά στο σχεδιασμό και την υλοποίηση Ευρωπαϊκών προγραμμάτων Erasmus + Key action 1 και σύντομα θα λάβει πιστοποίηση ως Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων - εφαρμογή μη τυπικής μάθησης στην εκπαίδευση νέων (ΕΟΠΠΕΠ). Έχει συμμετάσχει μέσα από τη δουλειά της ως μέλος αλλά και ως επικεφαλής σε αρκετά Ευρωπαϊκά Προγράμματα «youth in action» και «Mobility (IKY)» σε χώρες όπως η Τουρκία (Yes fashion No Violence), η Πολωνία (I have the chance to give an opportunity), η Γερμανία (Πρόγραμμα εκπαίδευσης σε θέματα ανήλικης παραβατικότητας διάρκειας 15 ημερών), η Ισπανία (Place and Train), η Γαλλία (πρόγραμμα εκπαίδευσης στην Ψυχιατρική μεταρρύθμιση διάρκειας 15 ημερών) και η Ελλάδα (Art Expression-Fight Depression). Επιπλέον έχει εκπαίδευση σε τεχνικές εικαστικής θεραπείας και δραματοθεραπείας. Η επιμόρφωση της συνεχίζεται με εκπαιδευτικά προγράμματα δια βίου μάθησης και σεμινάρια στην Ελλάδα.