Διάφορα

  • KidsGo με αγάπη!

Τι είναι η Εικαστική ψυχοθεραπεία;

Ημερομηνία δημοσίευσης άρθρου: Δεκεμβρίου 1, 2015 Συγγραφέας: Ελίνα Σουγλίδου Κατηγορία: Διάφορα

Τι είναι η Εικαστική ψυχοθεραπεία;

Είναι από καιρό αποδεδειγμένο ότι η τέχνη έχει θεραπευτικές ιδιότητες. Όταν δημιουργούνται οπτικές εικόνες, οι άνθρωποι «σχεδιάζουν» στη δεξιά πλευρά του εγκεφάλου τους, την ίδια πλευρά που χρησιμοποιούν πριν αναπτύξουν τον προφορικό λόγο. Είναι εκεί που αποθηκεύονται οι οπτικές αναμνήσεις.

Χρησιμοποιώντας τη δημιουργικότητα, η τέχνη παρέχει τα μέσα επικοινωνίας δύσκολων σκέψεων και συναισθημάτων που δεν στηρίζονται αποκλειστικά στη λεκτική ικανότητα. Μερικές φορές οι λέξεις δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να περιγράψουν τις σκέψεις και τα συναισθήματα, κάτι που μπορεί να κάνει η τέχνη και οι εικόνες.

Ως εκ τούτου, ο στόχος της εικαστικής ψυχοθεραπείας είναι να διευκολύνει τη θετική αλλαγή μέσω της ενασχόλησης με τον ψυχοθεραπευτή και τα υλικά της τέχνης, σε ένα ασφαλές περιβάλλον.

eikastiki-psychotherapeia-icon3

Έρευνες υποστηρίζουν ότι η εικαστική ψυχοθεραπεία σε μικρά παιδιά και εφήβους είναι μια ιδιαίτερα αποτελεσματική παρέμβαση στη βελτίωση της συμπεριφοράς και των επιδόσεων τους στην εκπαίδευση. Όταν τα παιδιά και οι νεαροί ενήλικες αντιμετωπίζουν συναισθηματικές δυσκολίες, δυσκολεύονται στη μάθηση και στην ένταξη στη σχολική ζωή.

eikastiki-psychotherapeia-icon2

Η φύση των δραστηριοτήτων (ζωγραφική, κολλάζ, κατασκευές,) και η χρήση υλικών, όπως χρώματα, πηλός και κατασκευές φαίνεται να καθιστούν την εικαστική θεραπεία περισσότερο φιλική στα παιδιά. Το παιδί, μπροστά στη θέα γνώριμων και ευχάριστων υλικών αρχίζει να αλληλεπιδρά μαζί τους και να εξερευνά νέες δυνατότητες, κάνοντας έτσι την παρουσία του θεραπευτή πιο αποδεκτή.

Με την πρόοδο της θεραπείας, το παιδί καταφέρνει να εκφράσει τους φόβους, τις επιθυμίες και τα όνειρά του χωρίς λογοκρισία, ενώ χαίρεται με τις δημιουργίες του και νιώθει ευχαρίστηση και ικανοποίηση. Η εικαστική ψυχοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει τη ψυχολογική, συναισθηματική, εκπαιδευτική, κοινωνική και σωματική ανάπτυξη του ατόμου.

eikastiki-psychotherapeia-icon4

Τα άτομα που μπορεί να επωφεληθούν είναι αυτά που,

eikastiki-psychotherapeia-icon6Βρίσκονται σε κίνδυνο αποκλεισμού από το σχολείο.

eikastiki-psychotherapeia-icon6Αντιμετωπίζουν συναισθηματικές δυσκολίες και προβλήματα συμπεριφοράς.

eikastiki-psychotherapeia-icon6Βρίσκονται αντιμέτωπα με δύσκολες καταστάσεις στη ζωή τους, όπως πένθος, αλλαγή στην οικογενειακή δομή ή ασθένειες.

eikastiki-psychotherapeia-icon6Έχουν υποστεί εκφοβισμό ή άλλη τραυματική εμπειρία.

eikastiki-psychotherapeia-icon6Αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες ή σωματικές αναπηρίες.

eikastiki-psychotherapeia-icon6Έχουν αυτιστικές διαταραχές.

eikastiki-psychotherapeia-icon6Έχουν υποστεί κακοποίηση ή ενδοοικογενειακή βία.

eikastiki-psychotherapeia-icon6Αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην κοινωνικοποίηση, την επικοινωνία, την ομιλία και τη χρήση της γλώσσα.

Η λίστα αυτή δεν περιορίζεται στα προαναφερθέντα. Η εικαστική ψυχοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει επίσης παιδιά και έφηβους που μπορεί να εμφανίσουν συμπεριφορές εγκατάλειψης, ανησυχίας, θυμού, κατάθλιψη, κυκλοθυμία ή βία.

eikastiki-psychotherapeia-icon5

Η Εικαστική Ψυχοθεραπεία προσφέρει έναν «καθρέφτη» στα συναισθήματα και στις σκέψεις. Σε αντίθεση με τον προφορικό λόγο, η εικόνα είναι κάτι που μένει.

Είναι λοιπόν ένα είδος «χειροπιαστής μνήμης». Εκφραζόμενος κάποιος μέσα από τα δημιουργήματά του, αποκτά έναν απόλυτα προσωπικό και ιδιαίτερο τρόπο για να επικοινωνήσει αυτά που γνωρίζει ή αυτά που αντιλαμβάνεται.

Ελίνα Σουγλίδου
Εικαστική Ψυχοθεραπεύτρια

Για επικοινωνία: esouglidou@gmail.com

Mandala-Art-Studio

Μοιραστείτε το άρθρο!

Facebook facebook   Twitter twitter   Email email  

Ελίνα Σουγλίδου

Έιναι απόφοιτος του τμήματος Καλών Τεχνών του University of Plymouth στην Μεγάλη Βρετανία. Το 2015, εκπαιδέυτηκε επιπέδου Master's στην Εικαστική Ψυχοθεραπεία στο University of Hertfordshire. Παράλληλα έκανε την εκπαιδευτική της άσκηση με ενήλικες με ψυχικά προβλήματα στο νοσοκομείο Beacon Rehabilitation Services στο St. Albans, και έφηβους στο Βρετανικό Γυμνάσιο Hertswood Academy του Borehamwood. Στην εικαστική ψυχοθεραπευτική της άσκηση έχει ασχοληθεί με θέματα διαχείρισης άγχους και θυμού, συμπτώματα κατάθλιψης, φοβίες, χαμηλή αυτοεκτίμηση, έλλειψη αυτοπεποίθησης, ψυχοσωματικά προβλήματα, και ψυχαναγκαστικά συμπτώματα. Έχει παρακολουθήσει σειρά εκπαιδευτικών σεμιναρίων όπως την εφαρμογή της εικαστικής ψυχοθεραπείας στο εκπεδευτικό σύστημα BAAT Assessment skills in Education, τεχνικές χαλάρωσης «De-Stress with Qigong Therapy», τεχνικές για μια μη-βίαιη επικοινωνία «Nonviolent communication workshop» και διαφύλαξη παιδιών «Safeguarding children training». Έχει προσφέρει εθελοντικά τις υπηρεσίες της ως εικαστική ψυχοθεραπεύτρια και καθοδηγήτρια δημιουργικής απασχόλησης σε διάφορους κοινωνικούς φορείς όπως στο προγραμμα στήριξης για Άτομα με Ειδικές Ανάγκες «Ίδρυμα Έλικας», «The D.O.V.E. Project» και «Active for life» στο Plymouth, και τέλος κέντρο υποστήριξης ατόμων με αυτισμό «Συνδέσμος για Άτομα με Αυτισμό Λευκωσίας». Είναι πιστοποιημένη εικαστική ψυχοθεραπεύτρια απο το BAAT (British Association of Art Therapists) και εν μέρει μέλος του HCPC (Health and Care Professions Council).