Ενδιαφέρουν κι αυτά

  • KidsGo με αγάπη!

Η τεχνική της αναπλαισίωσης για την αντιμετώπιση των προβληματικών συμπεριφορών των παιδιών.

Ημερομηνία δημοσίευσης άρθρου: Φεβρουαρίου 15, 2016 Συγγραφέας: Ιωάννα Αλπέρτη Κατηγορία: Ενδιαφέρουν κι αυτά

antimetopisi-problhmaton-symperiforas-icon2

Πολλές φορές ερχόμαστε ως γονείς και εκπαιδευτικοί αντιμέτωποι με ανεπιθύμητες συμπεριφορές παιδιών στο σπίτι ή την τάξη.

«Μια συµπεριφορά είναι προβληµατική ή διαταραγµένη ή ανεπιθύµητη, όταν ενοχλεί το ίδιο το παιδί ή τα πρόσωπα του περιβάλλοντός του και προκαλεί δυσάρεστα συναισθήµατα στο ίδιο ή και στους άλλους.» (Καλαντζή-Azizi, 1985 στο Χρηστάκης, 2012: 154).

Η Τεχνική της Αναπλαισίωσης αναφέρεται στη διαμόρφωση μιας θετικής εναλλακτικής ερµηνείας της προβληµατικής συµπεριφοράς. Σύμφωνα με τη τεχνική αυτή ένας τρόπος αλλαγής της προβληματικής συμπεριφοράς είναι να διαμορφώσει ο παρατηρητής της μια θετική εναλλακτική ερμηνεία για αυτό που βλέπει, δίνοντας ένα διαφορετικό νόημα στη κατάσταση. Με άλλα λόγια η αναπλαισίωση είναι ένας τρόπος να βλέπεις τα γεγονότα και τις καταστάσεις από διαφορετική οπτική γωνιά και έτσι να αλλάζεις τον τρόπο που τα βιώνεις.

antimetopisi-problhmaton-symperiforas-icon3

Για να γίνει αυτό, ο εκπαιδευτικός ή ο γονέας είναι ο πρώτος που πρέπει να αλλάξει τη στάση του και στη συνέχεια τη συµπεριφορά του. Η αλλαγή αυτή βοηθά να σπάσουν οι εμμονές γύρω από τον αρνητικό τρόπο σκέψης που επιφέρει δυσάρεστα συναισθήματα (θυμός, οργή, επιθετικότητα), εντάσεις και συγκρούσεις.

Η αλλαγή στη συμπεριφορά του παιδιού θα συμβεί όταν το ίδιο πειστεί για τις ειλικρινείς προθέσεις του γονέα ή/και του δασκάλου του και όταν δει αντιστοιχία ανάμεσα σε όσα αυτοί λένε και πράττουν.

Παράδειγµα:
Ας υποθέσουμε οτι βρισκόμαστε σε μια αίθουσα διδασκαλίας και ένας μαθητής συνεχώς «πετάγεται» και εκφράζει τις σκέψεις του. Ενας αρνητικός τρόπος σκέψης είναι να σκεφτεί ο δάσκαλος οτι ο μαθητής του διαταράσσει το μάθημα και δεν τον σέβεται.

Με την τεχνική της αναπλαισίωσης όμως ο δάσκαλος καλείται να δει την κατάσταση από μια άλλη πιο θετική προοπτική. Στη συγκεκριμένη περίπτωση θα μπορούσε να σκεφτεί οτι ο μαθητής δείχνει έντονο ενδιαφέρον και συμμετοχή προσπαθώντας να προσελκύσει τη προσοχή των άλλων, δείχνοντας οτι το θέμα τελικά μάλλον τον ενδιαφέρει αρκετά.

antimetopisi-problhmaton-symperiforas-icon1

Η τεχνική της αναπλαισίωσης στηρίζεται στις ακόλουθες υποθέσεις:

1. Η συμπεριφορά μας εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ερμηνεία που δίνουμε σε μια κατάσταση.
2. Υπάρχουν πολλές ερμηνείες (θετικές και αρνητικές) που μπορούν να δοθούν σε μια κατάσταση.
3. Αλλάζοντας την ερμηνεία μας μπορεί να αλλάξει και η συμπεριφορά μας.
4. Η αλλαγή της δικής μας συμπεριφοράς θα επηρεάσει τις αντιλήψεις και τη συμπεριφορά των άλλων.

Η αναπλαισίωση δημιουργεί ένα θετικό κλίμα στη σχέση του εκπαιδευτικού με το μαθητή που έχει την προβληματική συμπεριφορά. Και μπορεί πιο εύκολα να οδηγήσει στην αλλαγή αυτής.

Διαδικασία Εφαρμογής της τεχνικής

antimetopisi-problhmaton-symperiforas-icon4

Πρέπει να θυμόμαστε ότι κανείς δεν γεννιέται με βίαιες και επιθετικές συμπεριφορές και οτι τα παιδιά λόγω κοινωνικών ανισοτήτων και προβλημάτων, που δεν μπορούν να διεχειριστούν, στο στενό τους περιβάλλον, βρίσκουν διέξοδο έκφρασης σε προβληματικές συμπεριφορές.

Όταν επικεντρωνόμαστε στη κακή συμπεριφορά του παιδιού δεν βλέπουμε τα καλά στοιχεία του και όλα όσα μπορεί να πετύχει στο σύνολο.

Όταν εστιάζουμε συνεχώς στο πρόβλημα και αναλωνόμαστε σε αυτό χάνουμε τη λύση και ουσιαστικά κάνουμε το πρόβλημα ακόμα μεγαλύτερο.

Βιβλιογραφία:

  • Χρηστάκης, Κ. (2012). Το παιδί και ο έφηβος στην Οικογένεια και στο Σχολείο. Αθήνα: Γρηγόρης.
  • ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Η ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
  • Molnar R., & Lindquist, (1993), Προβλήματα συμπεριφοράς στο σχολείο: Οικοσυστημική προσέγγιση, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. [in greek]
  • https://pileidou.files.wordpress.com/2013/11/antimetopisi-problhmaton-symperiforas1.pdf

Ιωάννα Αλπέρτη
Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια

Για επικοινωνία: ioanna_alperti@hotmail.gr

Μοιραστείτε το άρθρο!

Facebook facebook   Twitter twitter   Email email  

Ιωάννα Αλπέρτη

Η Αλπέρτη Ιωάννα είναι πτυχιούχος του τμήματος Ψυχολογίας Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών (αρ. αδειας 24271/08), με ειδίκευση στη Συμβουλευτική Συνθετική Ψυχολογία -BTEC Advanced Professional Diploma in Integrative Counselling. Εργάζεται ως Ψυχολόγος στο Οικοτροφείο της ΑμΚΕ ΙΑΣΙΣ (Μάρτιος 2008 έως σήμερα) - Μονάδα Ψυχοκοινωνικής Αποκατάστασης ατόμων με ψυχικές διαταραχές και νοητική υστέρηση και είναι Επιστημονικά Υπεύθυνη του Προστατευμένου Διαμερίσματος ημιαυτόνομης διαβίωσης (Σεπτέμβριος 2014 έως σήμερα). Έχει μετεκπαίδευση στην Κλινική Ψυχοπαθολογία (Αιγινήτειο Νοσοκομείο), στη Γεροντολογία-Ψυχογυριατρική (Μκο Νέστωρ), στη Συστημική προσέγγιση και στη Ψυχική Υγεία Παιδιών και Εφήβων (Σισμανόγλειο Νοσοκομείο). Επιπλέον εμπλέκεται ενεργά στο σχεδιασμό και την υλοποίηση Ευρωπαϊκών προγραμμάτων Erasmus + Key action 1 και σύντομα θα λάβει πιστοποίηση ως Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων - εφαρμογή μη τυπικής μάθησης στην εκπαίδευση νέων (ΕΟΠΠΕΠ). Έχει συμμετάσχει μέσα από τη δουλειά της ως μέλος αλλά και ως επικεφαλής σε αρκετά Ευρωπαϊκά Προγράμματα «youth in action» και «Mobility (IKY)» σε χώρες όπως η Τουρκία (Yes fashion No Violence), η Πολωνία (I have the chance to give an opportunity), η Γερμανία (Πρόγραμμα εκπαίδευσης σε θέματα ανήλικης παραβατικότητας διάρκειας 15 ημερών), η Ισπανία (Place and Train), η Γαλλία (πρόγραμμα εκπαίδευσης στην Ψυχιατρική μεταρρύθμιση διάρκειας 15 ημερών) και η Ελλάδα (Art Expression-Fight Depression). Επιπλέον έχει εκπαίδευση σε τεχνικές εικαστικής θεραπείας και δραματοθεραπείας. Η επιμόρφωση της συνεχίζεται με εκπαιδευτικά προγράμματα δια βίου μάθησης και σεμινάρια στην Ελλάδα.