Εκπαίδευση

  • KidsGo με αγάπη!

Ο 12λογος της σωστής μελέτης των παιδιών

Ημερομηνία δημοσίευσης άρθρου: Φεβρουαρίου 3, 2014 Συγγραφέας: Χαρά Καραμήτσου Κατηγορία: Εκπαίδευση, Ψυχολογία

Ο 12λογος της σωστής μελέτης των παιδιών

Ποιες είναι οι αναγκαίες δεξιότητες που πρέπει να αποκτήσει το παιδί όσον αφορά στη μελέτη των μαθημάτων του για να πετύχει τις αναμενόμενες υψηλές ακαδημαϊκές επιδόσεις.

Ο Γιώργος είναι ένα έξυπνο οκτάχρονο αγόρι που δεν παρουσιάζει ελλείμματα στον προφορικό ή στον γραπτό του λόγο. Αντίθετα, οι δυνατότητές του είναι πάνω από το μέσο όρο των παιδιών αντίστοιχης ηλικίας. Επίσης, δεν εμφανίζει δυσκολίες προσοχής, δεν διασπάται εύκολα και δεν είναι παρορμητικός. Σύμφωνα και με την κρίση του δασκάλου, ζει σε ένα ήρεμο οικογενειακό περιβάλλον με καλή ενδοοικογενειακή επικοινωνία. Γιατί, λοιπόν, ένα παιδί με τέτοιο δυναμικό και τέτοιες ευνοϊκές συνθήκες μάθησης εμφανίζει χαμηλές σχολικές επιδόσεις; Γιατί, απλώς, ενώ μπορεί να πάρει καλούς βαθμούς, παίρνει μέτριους ή και χαμηλούς;

KaramitsouCharaKidsReading_icon3

Ποιοι είναι οι ανασταλτικοί παράγοντες που πλήττουν τη μαθησιακή διαδικασία και πώς μπορούμε, εντοπίζοντάς τους, να τους αξιοποιήσουμε αποτελεσματικά και συστηματικά υπέρ του παιδιού μας; Για να πετύχει ένα τέτοιο παιδί τις αναμενόμενες υψηλές ακαδημαϊκές επιδόσεις πρέπει να αποκτήσει τις αναγκαίες δεξιότητες στη μελέτη του, στον τρόπο δηλαδή που διαβάζει τα μαθήματά του. Όταν μάθει πώς να διαβάζει, θα αποκτήσει υψηλή αυτοεκτίμηση, αυτοπεποίθηση και θετική στάση. Τέλος, αποκτώντας τέτοιου είδους δεξιότητες, θα τον βοηθήσει να διαχειριστεί και μελλοντικά τη μετέπειτα καριέρα του. Οι γονείς καλούνται να διαδραματίσουν τον πιο ουσιαστικό ρόλο στην οργάνωση της μελέτης των παιδιών.

Πώς οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν στην οργάνωση της σκέψης των μικρών μαθητών

Κάθε παιδί έχει τον ιδιαίτερο, μοναδικά δικό του τρόπο μάθησης. Θα πρέπει να εξερευνήσει με τη βοήθεια των γονιών και των δασκάλων του εκείνους τους τρόπους που το βοηθούν να μαθαίνει καλύτερα. Να αποκτήσει, δηλαδή, ένα σύστημα μελέτης που θα το ακολουθεί πάντα.

KaramitsouCharaKidsReading_icon8 1. Προτεραιότητά σας κατά τη διάρκεια της εβδομάδας είναι η απογευματινή μελέτη των παιδιών, όπως και να την κάνουμε ευχάριστη. Είμαστε όλοι χρονικά πιεσμένοι. Καβγάδες, νεύρα, υστερίες δεν οδηγούν πουθενά.

KaramitsouCharaKidsReading_icon6 2. Να δούμε τη μελέτη σαν μια θετική εμπειρία. Να προσπαθήσουμε να το ενθαρρύνουμε και να το επαινούμε όταν τελειώνει όλα τα μαθήματα σε εύλογο χρόνο που θα καθορίσουμε μαζί με το παιδί από κοινού. Ταυτόχρονα να βρούμε χρόνο να ακούμε τους προβληματισμούς του παιδιού μας και να το βοηθάμε να βρει θετικές λύσεις.

KaramitsouCharaKidsReading_icon5 3. Να βοηθήσουμε να αποκτήσει δεξιότητες οργάνωσης, κυρίως του χρόνου. Μια ιδέα είναι να τοποθετήσουμε στο δωμάτιό του έναν μαγνητικό πίνακα όπου θα καταγράφει μόνο του το καθημερινό του πρόγραμμα με σειρά προτεραιότητας, π.χ. τα δύσκολα γι’ αυτό μαθήματα διαβάζονται τις πρώτες απογευματινές ώρες όπου ο βαθμός συγκέντρωσης της προσοχής είναι καλύτερος και μεγαλύτερος.

KaramitsouCharaKidsReading_icon7 4. Να του μάθουμε πώς να υπολογίζει τον χρόνο που χρειάζεται για να τελειώσει μια εργασία ή να μάθει καλά ένα μάθημα έτσι ώστε να φτιάξει ένα ρεαλιστικό ατομικό πρόγραμμα. KaramitsouCharaKidsReading_icon2Ίσως ένα ρολόι να το βοηθήσει στην αρχή να ελέγχει τους χρόνους του.

KaramitsouCharaKidsReading_icon8 5. Η μελέτη θέλει σύστημα. Τίποτα δεν μπορεί να γίνει με διάβασμα της τελευταίας στιγμής. Θέλει καθημερινή ενασχόληση μικρής διάρκειας. Έτσι, αποφεύγονται οι εντάσεις και τα άγχη.

KaramitsouCharaKidsReading_icon6 6. Να βοηθήσουμε το παιδί να αυξήσει τον βαθμό συγκέντρωσής του. Ένα παιδί Δημοτικού χρειάζεται κάθε 20 – 30 λεπτά ένα μικρό διάλειμμα. Δεν γίνεται να αλληλοεξαντλούμαστε λόγω κακής οργάνωσης μέχρι και τις 12 το βράδυ, και μάλιστα με παιδί στο Δημοτικό! Αντίστοιχα, ένα παιδί Γυμνασίου/Λυκείου χρειάζεται μια διακοπή κάθε 40-50 λεπτά.

KaramitsouCharaKidsReading_icon5 7. Να βοηθάμε να γίνουν τα δύσκολα μαθήματα πιο διασκεδαστικά. Να προτείνουμε κατά τη διάρκεια των μικρών του διαλειμμάτων να αποφορτίζει την έντασή του παίζοντας με ένα αγαπημένο του παιχνίδι ή να ασχολείται με κάποιο χόμπι του, αν πρόκειται για μεγαλύτερο παιδί.

KaramitsouCharaKidsReading_icon7 8. Να ενθαρρύνουμε τη χρήση λεξικού για να διευρύνει το λεξιλόγιό του και να μάθει σωστή ορθογραφία.

KaramitsouCharaKidsReading_icon8 9. Να το ενθαρρύνουμε να υπογραμμίζει τα κύρια σημεία του μαθήματος ή να κολλά στους τοίχους του δωματίου του τις σημαντικές σημειώσεις. Ενισχύει έτσι την οπτική του μνήμη ώστε να συγκρατεί μεγαλύτερο εύρος πληροφόρησης.

KaramitsouCharaKidsReading_icon6 10. Σε τακτά διαστήματα καλό είναι να κάνει επαναλήψεις στην ύλη του.

KaramitsouCharaKidsReading_icon5 11. Να το αφήνουμε μία στις τόσες να διαβάζει μαζί με άλλα παιδιά. Έρευνες δείχνουν ότι η ομαδική μελέτη είναι πιο αποτελεσματική. Όταν τελειώνει τη μελέτη να το αφήνουμε να παίζει με έναν φίλο ή μια φίλη του, να δει λίγο τηλεόραση ή να παίξει με ένα αγαπημένο του παιχνίδι.

KaramitsouCharaKidsReading_icon1

KaramitsouCharaKidsReading_icon7 12. Τέλος, να το αφήνουμε να προσπαθεί μόνο του να λύνει τις απορίες του. Μόνο όταν δυσκολεύεται πραγματικά να παρεμβαίνουμε. Όσο πιο γρήγορα αυτονομηθεί στο διάβασμα, τόσο πιο υπεύθυνο θα γίνει. Πρέπει να θυμόμαστε πάντα ότι… δεν είμαστε εμείς που πάμε σχολείο.

Χαρά Καραμήτσου – Λογοπεδικός M.R.C.S.L.T.
Για επικοινωνία: charakaramitsou@ath.forthnet.gr

Μοιραστείτε το άρθρο!

Facebook facebook   Twitter twitter   Email email  

Χαρά Καραμήτσου

Η κ. Χαρά Καραμήτσου σπούδασε Παιδαγωγικά στην Αθήνα και συνέχισε τις σπουδές της στο τμήμα Κλινικής Επικοινωνίας του Μητροπολιτικού Πανεπιστημίου του Leeds Αγγλίας. Επί μακρά σειρά ετών εργάζεται ως Θεραπεύτρια Λόγου και Ομιλίας, είναι μέλος του Βασιλικού Κολλεγίου των θεραπευτών Λόγου και Ομιλίας της Βρετανίας (M.R.C.S.L.T.) και του Πανελλήνιου Συλλόγου Λογοπεδικών (ΠΣΛ). Εργάστηκε στην Εταιρεία Προστασίας Σπαστικών και ιδιωτικά και είναι επιστημονικός συνεργάτης του Νοσοκομείου Μetropolitan. Συμμετέχει ως εισηγήτρια και μέλος επιστημονικών επιτροπών του Πανελληνίου Συλλόγου Λογοθεραπευτών, σε πολλά συνέδρια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, είναι κλινική επόπτρια φοιτητών λογοθεραπείας, πρώτη αντιπρόσωπος του Αγγλικού γλωσσικού προγράμματος ΜΑΚΑΤΟΝ το οποίο προσάρμοσε στην Ελληνική γλώσσα, και πρόεδρος του Ελληνικού Συλλόγου για την Αφασία. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται στις εξελικτικές διαταραχές λόγου και ομιλίας, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον στην αποκατάσταση βαρηκοΐας, και κοχλιακών εμφυτευμάτων, καθώς επίσης και σε θέματα επίκτητων νευρολογικών διαταραχών ενηλίκων. Τέλος, τα τελευταία 9 χρόνια αρθρογραφεί μόνιμα, στην εφημερίδα «Πρώτο Θέμα» στην στήλη της «Παιδί» όπου ασχολείται με θέματα ψυχοπαθολογίας παιδιών και εφήβων.