Ψυχολογία

  • KidsGo με αγάπη!

Πως βοηθάμε τα παιδιά να αποκτήσουν αυτοεκτίμηση

Ημερομηνία δημοσίευσης άρθρου: Φεβρουαρίου 18, 2014 Συγγραφέας: Παναγιώτα Κυπραίου Κατηγορία: Ψυχολογία

Πως βοηθάμε τα παιδιά να αποκτήσουν αυτοεκτίμηση

Ας δούμε μερικούς βασικούς παράγοντες που ευνοούν την ανάπτυξη μιας υγιούς αυτοεκτίμησης:

PanagiotaKipraiou_icon42 Αγάπη και αποδοχή άνευ όρων
Το πιο σημαντικό στοιχείο για να χτίσει το παιδί την αυτοεκτίμησή του, είναι να νιώθει ότι οι γονείς του το αγαπάνε και το αποδέχονται, γι’ αυτό που είναι, ανεξάρτητα από τις δυνατότητές του, τις δυσκολίες του, το χαρακτήρα και τις ικανότητές του. Το αγαπάνε ακόμη κι αν κάποιες φορές συμπεριφέρεται άσχημα.

Το παιδί που εισπράττει αυτή την άνευ όρων αγάπη και αποδοχή, θα καταγράψει μέσα του την αίσθηση ότι είναι σημαντικό και αξίζει να αγαπηθεί.

Οπότε οι γονείς είναι καλό να δίνουν στο παιδί αγάπη χωρίς όρους, να εκφράζουν καθημερινά το ενδιαφέρον και τη στοργή τους, να περνούν δημιουργικό χρόνο μαζί του (δηλ. να κάνουν πράγματα μαζί), να του δίνουν πολλές αγκαλιές και να του λένε πόσο το αγαπάνε.

PanagiotaKipraiou_icon37

Όταν χρειάζεται να κάνετε παρατήρηση στο παιδί, διευκρινίστε ότι αυτό που δεν αποδέχεστε είναι η συμπεριφορά του και όχι το ίδιο π.χ. αντί να πείτε «Είσαι κακό παιδί! Γιατί σπρώχνεις τον αδερφό σου;», μπορείτε να πείτε «Δεν είναι ωραίο να σπρώχνεις τον αδερφό σου. Μπορεί να πονάει. Σε παρακαλώ μην το κάνεις.». Αντίστοιχα, όταν επικροτείτε τη συμπεριφορά του, καλό είναι να κάνετε θετικά σχόλια για τη συμπεριφορά και όχι για το ίδιο, π.χ. μπορείτε να πείτε «Μου αρέσει αυτό που έκανες», «Μου αρέσει αυτό που είπες».

PanagiotaKipraiou_icon42 Ασφάλεια και προστασία
Τα παιδιά πρέπει να νιώθουν ασφάλεια και προστασία προκειμένου να εξερευνούν το περιβάλλον, να δοκιμάζουν νέα πράγματα, να μαθαίνουν τον εαυτό τους, τις δυνατότητές τους. Όταν νιώθουν ασφάλεια, δεν φοβούνται τόσο την αποτυχία και παίρνουν περισσότερα ρίσκα στο να δοκιμάζουν ξανά όταν αποτύχουν σε κάτι. Με αυτό τον τρόπο έχουν τη δυνατότητα να βιώσουν την επιτυχία, πράγμα που φυσικά ενισχύει την αυτοεκτίμησή τους.

Έτσι οι γονείς θα πρέπει να εξασφαλίζουν στο παιδί ένα ασφαλές οικογενειακό περιβάλλον, να μην το κακοποιούν, να μην καυγαδίζουν μπροστά του. Επίσης να ενθαρρύνουν το παιδί να τους ζητάει βοήθεια όταν αντιμετωπίζει προβλήματα κακοποίησης από άλλους ή άλλα προβλήματα στο σχολείο, με συνομηλίκους κλπ. τα οποία δεν μπορεί να διαχειριστεί μόνο του.

Τα παιδιά που δεν νιώθουν ασφάλεια στο σπίτι ή κακοποιούνται, είναι πολύ πιθανό να αποκτήσουν χαμηλή αυτοεκτίμηση. Επίσης αν εκτίθενται συχνά σε οικογενειακούς καυγάδες ή έχουν προβλήματα εκφοβισμού ή κακοποίησης από άλλους, μπορεί να νιώσουν ότι δεν έχουν έλεγχο στο περιβάλλον τους και υιοθετήσουν μια στάση ανημποριάς και μελαγχολίας.

PanagiotaKipraiou_icon39

Επίσης, μάθετέ του για τα όρια. Είναι πολύ σημαντικό να καθιερώσετε κάποιους λογικούς κανόνες στο νήπιο. Π.χ. αν του πείτε ότι πρέπει να φάει το σνακ του στην κουζίνα, μην το αφήνετε την επόμενη μέρα να τριγυρνάει μέσα σε όλο το σπίτι με τα μπισκότα ή τα φρούτα του. Το να γνωρίζει ότι ισχύουν συγκεκριμένοι οικογενειακοί κανόνες, θα το βοηθήσει να νιώσει μεγαλύτερη ασφάλεια. Μπορεί να χρειαστεί να το επαναλαμβάνετε συνέχεια, αλλά σύντομα θα ανταποκριθεί στις προσδοκίες σας. Εσείς να είστε ξεκάθαροι και σταθεροί.

PanagiotaKipraiou_icon42 Εμπιστοσύνη
Το να ξέρει ότι μπορεί να βασιστεί στη σταθερότητά σας και στο ότι θα το βοηθήσετε όποτε το χρειαστεί, βοηθά το παιδί να νιώσει εμπιστοσύνη σε σας και στον εαυτό του.

Για να χτίσετε αυτή την εμπιστοσύνη, να είστε σταθεροί, ώστε το παιδί να ξέρει τι να περιμένει, να έχετε συνέπεια λόγου και πράξης, να είστε ειλικρινείς στον εαυτό σας και στο παιδί, σε ότι αφορά τα συναισθήματά σας και να φέρεστε δίκαια σε κάθε παιδί σας.

Είναι σημαντικό επίσης το παιδί να μάθει ότι οι πράξεις του έχουν συνέπειες. Όταν ζει σ’ ένα σταθερό περιβάλλον όπου υπάρχουν συγκεκριμένοι κανόνες και στο οποίο μπορεί να βασιστεί, το παιδί νιώθει ασφάλεια και εμπιστοσύνη.

PanagiotaKipraiou_icon42 Σεβασμός
Το παιδί μαθαίνει να σέβεται τον εαυτό του και τους άλλους όταν αντιλαμβάνεται ότι αυτό που σκέφτεται, αυτό που αισθάνεται και αυτό που κάνει, είναι σημαντικό. Αν το ταπεινώνετε ή το υποτιμάτε, το παιδί θα νιώσει ότι δεν έχει αξία. Η κριτική και η σκληρή τιμωρία επίσης εμποδίζουν το παιδί να αναπτύξει υγιή αυτοεκτίμηση.

Γι’ αυτό, καλό είναι να αποφεύγετε τους χαρακτηρισμούς τύπου «Είσαι ……» όταν θέλετε να του πείτε ότι αυτό που κάνει δεν είναι σωστό. Χρησιμοποιείστε φράσεις τύπου «Νιώθω …..», «Πιστεύω …..».

Ως γονείς χρειάζεται να δίνετε απόλυτη προσοχή στο παιδί (ειδικά αν είναι προσχολικής ηλικίας) όταν προσπαθεί να σας πει ή να ρωτήσει κάτι. Αυτό δίνει στο παιδί το μήνυμα ότι είναι σημαντικό και πολύτιμο για εσάς. Δείξτε σεβασμό για τα συναισθήματα, τις απόψεις, τις πράξεις και την ατομικότητά του, ακούγοντάς το με πραγματικό ενδιαφέρον. Δεν χρειάζεται να αφιερώσετε πολύ χρόνο. Απλά κλείστε, για παράδειγμα, την τηλεόραση για να απαντήσετε σε μια ερώτησή του και κοιτάξτε το στα μάτια ώστε να καταλάβει ότι ακούτε πραγματικά αυτό που λέει. Όταν δεν έχετε πολύ χρόνο, πείτε το στο παιδί, χωρίς να αγνοείτε την ανάγκη του. Πείτε του, για παράδειγμα, «Θα μου πεις για τη ζωγραφιά που έφτιαξες και όταν τελειώσεις, εγώ θα πρέπει να μαγειρέψω».

Επίσης είναι σημαντικό να αποδέχεστε το δικαίωμα του παιδιού να έχει συναισθήματα, γιατί έτσι μαθαίνει να σέβεται τα συναισθήματά του αλλά και τα συναισθήματα των άλλων. Αν του δείξετε υγιείς τρόπους να τα εκφράζει, θα μάθει να φτιάχνει καλές σχέσεις με τους άλλους.

Χρειάζεται καταρχήν να αποδέχεστε αυτό που νιώθει, ακόμη κι αν διαφέρει απ’ αυτό που νιώθετε εσείς. Βοηθήστε το να νιώσει άνετα με τα συναισθήματά του, ονομάζοντάς τα. Για παράδειγμα, μπορείτε να πείτε «Καταλαβαίνω ότι είσαι στεναχωρημένος επειδή πρέπει να αποχαιρετήσεις τους φίλους σου». Όταν αποδέχεστε τα συναισθήματά του χωρίς κριτική, του δείχνετε ότι τα επικυρώνετε και ότι δίνετε αξία σ’ αυτό που έχει να πει. Επιπλέον, αν εκφράζετε τα δικά σας συναισθήματα, π.χ. «Είμαι ενθουσιασμένη που θα πάμε διακοπές!», θα αποκτήσει σιγουριά για να εκφράσει κι εκείνο τα δικά του.

PanagiotaKipraiou_icon40

Όταν το παιδί υφίσταται ένα πλήγμα στην αυτοεκτίμησή του, είναι σημαντικό να επικυρώνετε τα συναισθήματά του. Για παράδειγμα, αν το παιδί προσβλήθηκε από ένα άσχημο σχόλιο κάποιου φίλου ή δασκάλου, μπορείτε να του πείτε: «Προσβλήθηκες απ’ αυτό που είπε ο/η …….» ή «Προσβλήθηκες επειδή ο/η …… δεν σε συμπαθεί». Όταν έχει νιώσει το παιδί ότι τα συναισθήματά του επικυρώθηκαν, θα γίνει δεκτικό στο να του τονώσετε την αυτοεκτίμηση, επισημαίνοντάς του τους ανθρώπους που το συμπαθούν και τα θετικά σχόλια που έχουν κάνει οι άλλοι γι’ αυτό.

PanagiotaKipraiou_icon42 Αίσθηση μοναδικότητας
Καθένας από μας είναι μοναδικός. Βοηθήστε το παιδί να ανακαλύψει τα ιδιαίτερα ταλέντα και αρετές που διαθέτει. Όταν τα προσδιορίσει, δώστε τους αξία, ώστε να μπορέσει και το παιδί να τους δώσει αξία, ενισχύοντας έτσι την αυτοεκτίμησή του. Βέβαια, οι γονείς θα πρέπει να του μάθουν ότι το να είναι μοναδικός δεν σημαίνει ότι είναι καλύτερος από τους άλλους. Είναι απλά μια θετική αντίληψη για τη μοναδικότητά του.

PanagiotaKipraiou_icon42 Αυτοπεποίθηση
Είναι πολύ σημαντικό να δώσετε στα παιδιά, υποστήριξη και αποδοχή. Τα παιδιά που πιστεύουν στον εαυτό τους και στις ικανότητές τους, έχουν περισσότερες πιθανότητες να ζήσουν χαρούμενα και παραγωγικά ως ενήλικες. Δείξτε στα παιδιά σας πώς να μαθαίνουν μέσα απ’ τα λάθη τους, να δουλεύουν για ένα σκοπό και να είναι υπερήφανα για τις επιτυχίες τους. Ενθαρρύνετέ τα να αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις και να παίρνουν ρίσκα. Μάθετέ τα να παίρνουν αποφάσεις και να βάζουν στόχους. Δείξτε πίστη και σιγουριά σε αυτά και στις ικανότητές τους. Δώστε τους ευκαιρίες να πάρουν την ευθύνη για τις πράξεις τους. Βοηθήστε τα να αναγνωρίσουν ότι υπάρχουν πράγματα που πρέπει να αποδεχτούν και πράγματα που μπορούν να τα αλλάξουν. Δώστε τους μια ευκαιρία να πετύχουν.

PanagiotaKipraiou_icon38

Παναγιώτα Κυπραίου
Ψυχοθεραπεύτρια – Συντονίστρια Σχολών Γονέων

www.psychotherapeia.net.gr

PanagiotaKipraiou

Μοιραστείτε το άρθρο!

Facebook facebook   Twitter twitter   Email email  

Παναγιώτα Κυπραίου

Είναι απόφοιτος του τμήματος Ψυχολογίας του Βρετανικού Open University. Έχει εκπαιδευτεί στην Σωματική Ψυχοθεραπεία στο Ελληνικό Ινστιτούτο Νευροφυτοθεραπείας και Ανάλυσης του Χαρακτήρα (Ε.Ι.Ν.Α.), όπου παρακολούθησε επίσης μετεκπαιδεύσεις επιπέδου Master's στην ψυχοθεραπεία Gestalt με τον Barrie Simmons και τον Dott. Mimmo Ciavarelli, στη Ραϊχική Σωματική Ψυχοθεραπεία με τον Dott. Alberto Torre και στην Εκπαίδευση Εποπτών με τον Dott. Genovino Ferri. Παράλληλα, έχει παρακολουθήσει σειρά εκπαιδευτικών σεμιναρίων στις τεχνικές της ψυχοθεραπείας (Ψυχόδραμα, Βιοδυναμική ψυχοθεραπεία, Θεραπεία ζεύγους και οικογένειας, Συστημική Αναπαράσταση, Βιοσυστημική ψυχοθεραπεία, Παιγνιοθεραπεία, Δραματοθεραπεία, Βιοενεργειακή Ανάλυση, Βραχεία Ψυχοθεραπεία). Επίσης, έχει εκπαιδευτεί από τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Σχολών Γονέων, στο Συντονισμό Σχολών Γονέων (εξελικτικό σύστημα Μαρίας Χουρδάκη). Είναι κάτοχος του Ευρωπαϊκού Πιστοποιητικού Ψυχοθεραπείας (ECP) από την European Association for Psychotherapy (EAP). Από το 2002 εργάζεται ως Σωματική & Gestalt Ψυχοθεραπεύτρια, προσφέροντας ψυχολογική υποστήριξη και ψυχοθεραπεία σε ενήλικους και εφήβους, αλλά και συμβουλευτική σε γονείς. Επίσης, συντονίζει ομάδες αυτογνωσίας και προσωπικής ανάπτυξης και σχολές γονέων. Στη ψυχοθεραπευτική της άσκηση έχει ασχοληθεί εκτενώς με κρίσεις πανικού, συμπτώματα κατάθλιψης, φοβίες, χαμηλή αυτοεκτίμηση, θέματα διαπροσωπικών σχέσεων, έλλειψη αυτοπεποίθησης, ενοχικό σύνδρομο, ψυχοσωματικά προβλήματα, θέματα διαχείρισης άγχους και θυμού και ψυχαναγκαστικά συμπτώματα. Στα πλαίσια πρακτικής άσκησης, εργάστηκε στο τμήμα Βραχείας Νοσηλείας του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Αττικής «Δρομοκαΐτιο». Έχει προσφέρει εθελοντικά τις υπηρεσίες της ως σύμβουλος και ψυχοθεραπεύτρια σε διάφορους κοινωνικούς φορείς όπως στο κέντρο υποστήριξης κακοποιημένων γυναικών «Γραμμή SOS δίπλα σου», στο Πρόγραμμα Ψυχοκοινωνικής Στήριξης Παιδιού & Οικογένειας «ΑΓΑΠΩ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ», στο Δημοτικό πολυϊατρείο Αμαρουσίου και στο Κέντρο Μελετών και Ψυχοθεραπείας «Βίλχελμ Ράιχ». Αρκετά άρθρα της έχουν φιλοξενηθεί στις στήλες υγείας περιοδικών ψυχολογίας, εφημερίδων και διαδικτυακών τόπων. Είναι πιστοποιημένη ψυχοθεραπεύτρια (ECP) από την European Association for Psychotherapy (EAP). πλήρες μέλος της British Psychological Society (MBPsS, GBC), του Πανελληνίου Συνδέσμου Σωματικής Ψυχοθεραπείας (ΠΕΣΩΨ) και της European Association for Body Psychotherapy (EABP).