Ψυχολογία

  • KidsGo με αγάπη!

Το άγχος των παιδιών: Συμβουλές για γονείς

Ημερομηνία δημοσίευσης άρθρου: Απριλίου 15, 2016 Συγγραφέας: Βάλια Παυλίδου Κατηγορία: Ψυχολογία

Το άγχος των παιδιών: Συμβουλές για γονείς

Τα παιδιά όπως και οι ενήλικες μπορεί να βιώσουν άγχος. Το άγχος είναι στην ουσία μια σύνθεση ψυχοσωματική αντίδραση του οργανισμού όταν αντιλαμβάνεται κάτι ως επικίνδυνο, ως απειλή για την σωματική ή ψυχική του ακεραιότητα.

Στην διάρκεια της ανάπτυξης τους τα παιδιά θα βιώσουν καταστάσεις που θα τους προκαλέσουν άγχος. Τέτοιες μπορεί να είναι:

  • Φυσιολογικά στάδια της ψυχολογικής – γνωστικής τους ανάπτυξης (φόβοι για το σκοτάδι, για τέρατα, για άγνωστα πρόσωπα, κτλ)
  • Φυσιολογικά γεγονότα ζωής (γέννηση νέου παιδιού, έναρξη σχολείου, μετακόμιση, θάνατος παπού-γιαγιάς, κτλ)
  • Αναπάντεχα γεγονότα (διαζύγιο γονέων, ξαφνικός θάνατος κοντινού προσώπου, φυσικές καταστροφές, περιστατικό βίας κτλ)

Ως γονείς μπορούμε, τόσο με το παράδειγμα μας όσο και με τη στάση μας απέναντι στο παιδί που εκδηλώνει άγχος να το βοηθήσουμε να καλλιεργήσει σταδιακά τις δεξιότητες εκείνες που θα του επιτρέπουν να κατανοεί το άγχος του και να το καταπολεμά.

Πρακτικές Συμβουλές Αντιμετώπισης

Τα προβλήματα τους είναι σημαντικά!
ValiaPavlidou_image9Τα προβλήματα των παιδιών μας, όσο ανούσια και αν φαίνονται σε σύγκριση με τα δικά μας, για αυτά είναι σημαντικά. Ένας τσακωμός στο σχολείο για παράδειγμα μπορεί να αποτελέσει πηγή άγχους για το παιδί.

Πάρτε τα προβλήματα του παιδιού σας στα σοβαρά, αντιμετωπίστε τα με τη δέουσα υπευθυνότητα, ακούστε τα με προσοχή και βοηθήστε τα να βρουν υλοποιήσιμες λύσεις

Οργάνωση χρόνου
ValiaPavlidou_image13Το άγχος των παιδιών στις σύγχρονες κοινωνίες έχει να κάνει και με το φορτωμένο πρόγραμμα τους, το οποίο αφήνει ελάχιστο ή καθόλου ελεύθερο χρόνο στα παιδιά. Η συσσώρευση δραστηριοτήτων μπορεί να κρατάει το παιδί απασχολημένο, του στερεί όμως την παιδική ανεμελιά που αναπτυξιακά έχει ανάγκη.

Μεριμνήστε για την ύπαρξη ελεύθερου χρόνου κατά τη διάρκεια της ημέρας. Φροντίστε ωστόσο να υπάρχει γενικά ένας προγραμματισμός στις καθημερνές δραστηριότητες του παιδιού καθώς η ρουτίνα συμβάλει στη μείωση του «αγνώστου» και κατ’ επέκταση στη μείωση του άγχους.

Ενθαρρύνετε την έκφραση συναισθημάτων
ValiaPavlidou_image12Βοηθήστε το παιδί σας να αναγνωρίζει τα διαφορετικά συναισθήματα του με το να τα ονοματίζεται συνεχώς.

Μην αγνοείτε και μην αποδοκιμάζετε τα αρνητικά συναισθήματα του καθώς υπάρχει κίνδυνος, κρατώντας τα μέσα του, να αυξάνει τη δυσφορία και το άγχος τους. Μιλάτε για τα συναισθήματα σας και βοηθήστε το παιδί σας να τα εκφράζει και να τα κατανοεί.

Γίνετε πρότυπο προς μίμηση
Αντιδρώντας οι ίδιοι οι γονείς με άγχος απέναντι σε διάφορες καταστάσεις, αποτελούν ένα πρότυπο προς μίμηση για τα παιδιά τους. Τα παιδιά αναπαράγουν τις συμπεριφορές που βλέπουν στους γονείς τους. Υιοθετούν τους φόβους τους, τα άγχη τους αλλά και τους τρόπους με τους οποίους βλέπουν τους γονείς τους να τα διαχειρίζονται.

ValiaPavlidou_image8

Διαβάστε παραμύθια
Οι ιστορίες και τα παραμύθια βοηθούν το παιδί να αφομοιώσει σταδιακά τις αλήθειες της ζωής. Τα παιδιά έχουν την τάση να ταυτίζονται με τους ήρωες των ιστοριών και να θέλουν να τους μοιάσουν. Επιλέγοντας ιστορίες και παραμύθια στις οποίες ο ήρωας καταφέρνει μέσα από αντίξοες συνθήκες να βρει λύσεις στα προβλήματα του, στην ουσία δίνουμε στο παιδί τόσο ένα πρότυπο προς μίμηση, όσο και μια ελπίδα ότι τα προβλήματα του μπορούν να αντιμετωπιστούν με επιτυχία.

Μάθετέ τα να λύνουν τα προβλήματα τους
Το να εκπαιδεύουμε τα παιδιά στο να προσπαθούν να βρίσκουν λύσεις μόνα τους για τα προβλήματα τους, αφενός τους παρέχει την αίσθηση ελέγχου στη ζωή τους, αφετέρου μειώνει το άγχος που προκύπτει από το αίσθημα της ανημποριάς. Ως γονείς έχουμε την ευθύνη να διαπλάσουμε υπεύθυνα παιδιά, ικανά να διαχειρίζονται τις αντιξοότητες. Βασική μας μέριμνα πρέπει να είναι να τα βοηθάμε να σκέφτονται δημιουργικά, χωρίς να δίνουμε πάντα εύκολες λύσεις, να ενθαρρύνουμε.

Περιορίστε την έκθεση τους σε δυσάρεστα γεγονότα
Τα ΜΜΕ και το internet παρέχουν άφθονη πρόσβαση σε γεγονότα κάθε είδους που συμβαίνουν στον πλανήτη. Και ενώ είναι ωφέλιμο το να έχουμε το παιδί μας συντονισμένο με την κοινωνική πραγματικότητα, η υπερβολική έκθεση σε αρνητικά και βίαια γεγονότα μπορεί ωστόσο να ταράξει το αίσθημα της προσωπικής του ασφάλειας. Περιορίστε, κατά το δυνατόν, την περιττή έκθεση τους σε δυσάρεστα συμβάντα, χωρίς ωστόσο να αποφεύγετε την συμμετοχή τους σε φυσιολογικά γεγονότα ζωής (π.χ ο θάνατος ενός παππού ή ενός κατοικίδιου)

Μετριάστε τις προσδοκίες σας
ValiaPavlidou_image10Οι αυξημένες, σε σχέση με τις δυνατότητες πάντα του παιδιού, προσδοκίες των γονιών (για σχολικές – αθλητικές επιδόσεις, εμπλοκή σε ποικίλες δραστηριότητες, υιοθέτηση συγκεκριμένων συμπεριφορών κτλ) συμβάλουν αναμφισβήτητα στην εδραίωση του άγχους των παιδιών.

Το να μην είναι ποτέ επαρκές το παιδί για τον ίδιο του το γονιό, του δημιουργεί αίσθημα προσωπικής ανικανότητας αλλά και ένα διαρκές άγχος για το αν και πως θα τα καταφέρει να εκπληρώσει τις προσδοκίες των γονιών του.

Εκφράστε του συχνά την ικανοποίηση σας για τα θετικά στοιχεία του, για την προσπάθεια και τους κόπους του και μιλήστε του με τρυφερότητα. Ούτως ή άλλως η γονική αγάπη και αποδοχή είναι το κλειδί για μια ευτυχισμένη παιδική ηλικία.

ValiaPavlidou_image11

Βάλια Παυλίδου – Ψυχολόγος
Μsc Κοινωνικής Κλινικής Ψυχολογίας ΑΠΘ, Γνωστική Συμπεριφορική Θεραπεία
www.psychologos-pavlidou.gr

ValiaPavlidou_logo

Μοιραστείτε το άρθρο!

Facebook facebook   Twitter twitter   Email email  

Βάλια Παυλίδου

Η Βάλια Παυλίδου γεννήθηκε το 1978 στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε Ψυχολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης όπου συνέχισε τις μεταπτυχιακές σπουδές της με υποτροφία του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών στον τομέα της Κοινωνικής Κλινικής Ψυχολογίας. Στο πλαίσιο των μεταπτυχιακών σπουδών της εξειδικεύτηκε στην Γνωστική Συμπεριφορική Θεραπεία. Πραγματοποίησε την πρακτική της άσκηση ως ειδικευόμενη κλινική ψυχολόγος στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης και στην Ιατροπαιδαγωγική Υπηρεσία και την Μονάδα Θεραπείας Συμπεριφοράς του Κέντρου Ψυχικής Υγιεινής Θεσσαλονίκης. Εργάστηκε για 5 χρόνια στο Κέντρο Εργάνη ως Ψυχολόγος παρέχοντας Συμβουλευτική Απασχόλησης και Ψυχοκοινωνική Στήριξη κυρίως σε γυναίκες και σε μέλη Ευπαθών Κοινωνικά Ομάδων. Επίσης δούλεψε συμβουλευτικά με γυναίκες μέλη γυναικείων συνεταιρισμών με στόχο την ενδυνάμωση της ομάδας, την βελτίωση της επικοινωνίας, την διαχείριση συγκρούσεων και την ομαδική λήψη αποφάσεων. Παράλληλα συνεργάστηκε με την ΧΕΝ Καλαμαριάς, συντονίζοντας την Ομάδα Ανάπτυξης Δεξιοτήτων Επικοινωνίας, με την Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Κοζάνης ως Συνεργάτης σε θέματα Ανθρωπίνων Πόρων και με τα ΙΕΚ Τριανδρίας, διδάσκοντας το μάθημα της Κοινωνικής Ψυχολογίας. Από το 2010 είναι συνεργάτιδα της Ergonomia. Στο πλαίσιο αυτής της συνεργασίας δούλεψε στην Cosmote Θεσσαλονίκης ως Ψυχολόγος παρέχοντας συμβουλευτική στο προσωπικό της επιχείρησης αναφορικά με την διαχείριση εργασιακών και προσωπικών προβλημάτων. Είναι μέλος του Δικτύου Ψυχολόγων της Ergonomia στην Θεσσαλονίκη και έχει εκπαιδευτεί στην Διαχείριση Κρίσεων (Critical Incident Stress Management). Επίσης, συντονίζει Ομάδες Γονέων στην Ανατολική Θεσσαλονίκη με θέμα την βελτίωση της σχέσης γονέων – παιδιών και την διαπαιδαγώγηση με την χρήση μη τιμωρητικών παρεμβάσεων που σέβονται την προσωπικότητα και ενισχύουν την αυτονομία του παιδιού Έχει άδεια ασκήσεως επαγγέλματος ψυχολόγου και επί του παρόντος διατηρεί γραφείο στην Θεσσαλονίκη, Αγίας Σοφίας 41, παρέχοντας ψυχοθεραπευτικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες σε ενήλικες και εφήβους με βάση τις αρχές της Γνωστικής Συμπεριφορικής Προσέγγισης. Η επαγγελματική της εμπειρία συμπληρώνεται από συμμετοχές σε ερευνητικά προγράμματα, δημοσιεύσεις και πλήθος εισηγήσεων σε θέματα συμβουλευτικής και ψυχολογίας.