Ψυχολογία

  • KidsGo με αγάπη!

Θυμός! ένα παρεξηγημένο συναίσθημα…

Ημερομηνία δημοσίευσης άρθρου: Απριλίου 20, 2016 Συγγραφέας: Ιωάννα Αλπέρτη Κατηγορία: Ψυχολογία

Θυμός! ένα παρεξηγημένο συναίσθημα…

Και μόνο στη λέξη θυμός πληθώρα εικόνων γεμίζει το μυαλό μας. Πρόκεται για ένα συναίσθημα πανανθρώπινο και σύμφωνα με τον ορισμό που δίνεται από το βικιλεξικό είναι ένα ισχυρό συναίσθημα δυσαρέσκειας ή και εχθρότητας απέναντι σε κάποιον ή κάτι που μας επηρεάζει αρνητικά και μπορεί να προκαλέσει έντονες και καμιά φορά βίαιες αντιδράσεις.

paidia-goneis-diaxeirisi-thymoy-icon8Ο θυμός μπορεί να είναι είτε καλός είτε κακός ανάλογα με τον τρόπο που εκδηλώνεται. Ο καλός θυμός έχει σκοπό την έκφραση παραπόνων, τη διόρθωση σφαλμάτων και αδικιών και τη ρύθμιση των διαπροσωπικών σχέσεων. Όταν όμως ο θυμός εκφράζεται με βίαιο τρόπο, με φωνές, χτυπήματα και με σκοπό την εκδίκηση τότε αυτός ο θυμός είναι κακός. Ο κακός θυμός επιφέρει αρνητικά αποτελέσματα τόσο στο ίδιο το άτομο, το οποίο εσωτερικά γεμίζει από κατεχολαμίνες ορμόνες με αποτέλεσμα να παρουσιάζει σωματικά συμπτώματα, όσο και στους γύρω του καθώς οι διαπροσωπικές σχέσεις κλονίζονται.

Ο θυμός είναι ένα συναίσθημα με το οποίο έρχονται αντιμέτωπα όλα τα παιδιά και πολλές φορές μη μπορώντας να το διαχειριστούν γίνονται επιθετικά. Καλό είναι να γνωρίζουμε οτι ο θυμός είναι δευτερογενές συναίσθημα και οτι πισω από αυτόν κρύβεται έντονη λύπη, θλίψη, μελαγχολία, στεναχώρια και φόβος για πράγματα που δεν ειπώθηκαν.

Για να ξεπεράσουν το θυμό τους τα παιδιά καλούνται πρώτα να κατανοήσουν τι είναι αυτό που τον πυροδότησε.
Για να μπορέσουν όμως να σκεφτούν λογικά θα πρέπει πρώτα να έχουν ηρεμήσει. Στο πίνακα που ακολουθεί θα βρείτε χρήσιμες οδηγίες για να βοηθήσετε το παιδί να ηρεμήσει.

Δεν αφήνω το θυμό να με εξουσιάσει:

paidia-goneis-diaxeirisi-thymoy-icon91. Χαλαρώνω… παίρνω 3 αργές και βαθιές αναπνοές.
paidia-goneis-diaxeirisi-thymoy-icon92. Μετράω αντίστροφα από το 10 προς το 1. Συγκεντρώνομαι στους αριθμούς για να ξεχάσω λίγο το πρόβλημα
paidia-goneis-diaxeirisi-thymoy-icon93. Λέω στον εαυτό μου «Ηρεμώ και όλα θα πάνε καλά, με καθαρό μυαλό θα βρω τη λύση».
paidia-goneis-diaxeirisi-thymoy-icon94. Προσπαθώ να γελάσω, το χιούμορ βοηθάει.
paidia-goneis-diaxeirisi-thymoy-icon95. Σκέφτομαι μια όμορφη εικόνα, αφήνω το μυαλό μου να ταξιδέψει σε ένα μέρος που μου αρέσει πολύ.
paidia-goneis-diaxeirisi-thymoy-icon96. Πηγαίνω μια βόλτα. Το περπάτημα και ο καθαρός αέρας θα με βοηθήσουν να χαλαρώσω.
paidia-goneis-diaxeirisi-thymoy-icon97. Ακούω την αγαπημένη μου μουσική και αν θέλω χορεύω.
paidia-goneis-diaxeirisi-thymoy-icon98. Ζωγραφίζω και αφήνω την ένταση να φύγει.
paidia-goneis-diaxeirisi-thymoy-icon99. Κάθομαι σε ένα μέρος που μου αρέσει και σκέφτομαι ήρεμα.
paidia-goneis-diaxeirisi-thymoy-icon910. Συζητώ με κάποιον που με ακούει (γονέα, δάσκαλο, φίλο)

Ο θυμός είναι φυσιολογικό συναίσθημα και πρέπει να τον εκφράζουμε, αλλά όχι με απειλητικό τρόπο!

paidia-goneis-diaxeirisi-thymoy-icon5

Τεχνικές για τη διαχείριση του Θυμού

Α. Το Φανάρι των συναισθημάτων

paidia-goneis-diaxeirisi-thymoy-icon6

Το φανάρι των συναισθημάτων είναι μια ευρέως διαδεδομένη τεχνική που βοηθάει τα παιδιά να διαχειριστούν το συναίσθημα του Θυμού. Δίνουμε στο παιδί το σχέδιο του φαναριού και του ζητάμε να ζωγραφίσει το σηματοδότη. Στη συνέχεια το ρωτάμε τι πρέπει να κάνει ένα όχημα σύμφωνα με τον κώδικα κυκλοφορίας ανάλογα με το χρώμα. Από τη στιγμή που το παιδί μας απαντήσει σωστά κάνουμε σύνδεση μεταξύ του οχήματος και του θυμού εξηγώντας του οτι:

1. όπως το αμάξι σταματά στο κόκκινο έτσι κι εκείνο όταν έχει πολύ θυμό πρέπει να πει STOP και να ακολουθήσει μια ή και περισσότερες από τις στρατηγικές του παραπάνω πίνακα για να ηρεμήσει

paidia-goneis-diaxeirisi-thymoy-icon7

2. στη συνέχεια στο πορτοκαλί να σκεφτεί και να καταγράψει από τη μια τι το έχει θυμώσει, τι το προβληματίζει και από την άλλη πώς φαίνεται, τι κάνει και τι λέει όταν είναι θυμωμένος και πως αισθάνεται με τον εαυτό του μετά. Στο σημείο αυτό το παιδί μπορεί να δει τον εαυτό του και τις συμπεριφορές του και να μπει στη διαδικασία να αλλάξει. (Πρόκειται για πολύ σημαντικό στάδιο το οποίο για να γίνει χρειάζεται να έχει προηγηθεί το προηγουμενο).

paidia-goneis-diaxeirisi-thymoy-icon3

3. Στο πράσινο, το παιδί καλειται να επιλέξει την καλύτερη λύση για δράση, τη λύση που θα επιφέρει το καλύτερο αποτέλεσμα και που θα λαμβάνει υπόψη και τα συναισθήματα των άλλων.

Β. «Τα θυμωμένα μπαλόνια»

Μια άλλη επίσης γνωστή τεχνική για τη διαχείριση του Θυμού είναι τα «θυμωμένα μπαλόνια».
Πρόκειται για μια τεχνική που βοηθά τα παιδιά να διαχωρίσουν το θυμό από την επιθετικότητα.

Για την άσκηση αυτή χρειαζόμαστε δυο μπαλόνια και μια καρφίτσα. Φουσκώνουμε το πρώτο μπαλόνι, το δένουμε και εξηγούμε στο παιδί οτι το μπαλόνι είναι το ανθρώπινο σώμα και ο αέρας μέσα ο θυμός του. Στη συνέχεια ρωτάμε το παιδί αν μπορεί ο αέρας να βγει από μέσα. Περιγράφουμε στο παιδί οτι και εκείνο μοιάζει με αυτό το μπαλόνι όταν είναι θυμωμένο. Με την καρφίτσα σκάμε το μπαλόνι και ρωτάμε το παιδί αν αυτός ήταν ο πιο ασφαλής τρόπος να βγει ο αέρας, καθώς και πως αισθάνθηκε από τον κρότο. Αξιοποιούμε τον στιγμιαίο φόβο του παιδιού για να του δείξουμε το πως αισθάνονται οι άλλοι όταν η συμπεριφορά του έιναι επιθετική.

Στη συνέχεια διερευνούμε τις σκέψεις του παιδιού και του ζητάμε να μας πει τρόπους σωστής έκφρασης το θυμού. Φουσκώνουμε μετά το δεύτερο μπαλόνι χωρίς να το δέσουμε αυτή τη φορά και το δίνουμε στο παιδί να το κρατήσει. Του λέμε να αφήνει λίγο λιγο τον αέρα μέχρι να ξεφουσκώσει. Τον ρωτάμε εκ νέου για το πώς αισθάνεται και ποιά έιναι η διαφορά με πριν.

paidia-goneis-diaxeirisi-thymoy-icon4

Με αυτό τον τρόπο υπογραμίζουμε οτι ο θυμός πρέπει να εκφράζεται με υγιή τρόπο και όχι να καταπιέζεται μέσα μας διότι κάποια στιγμή θα εκραγεί, όπως το μπαλόνι όταν σκάει όπου τότε υπάρχουν δυσμενείς συνέπειες τόσο για το ίδιο όσο και για τους άλλους.

Ο σωστός τρόπος έκφρασης του θυμού είναι μία ικανότητα.
Χρειάζεται να εξασκούμαστε συνέχεια στο πώς να μάθουμε να χειριζόμαστε τη συγκεκριμένη κατάσταση που μας προκαλεί θυμό. Αναλόγως πως διαχειριζόμαστε το θυμό μας θα μάθουν και τα παιδιά μας να πράττουν ανάλογα. Τα παιδιά συχνά μιμούνται τις δικές μας πράξεις.

paidia-goneis-diaxeirisi-thymoy-icon2

Καλό λοιπόν είναι κι εσείς να μην κάνετε τίποτα αν είστε θυμωμένοι. Μη μιλήσετε και «σφίξτε τις γροθιές σας για 10 δευτερόλεπτα». Κάντε μία βόλτα, γράψτε, κάντε ένα μπάνιο, κλπ. Κάντε οτιδήποτε πιστεύετε ότι θα σας μειώσει το συναίσθημα του θυμού.

Πριν πείτε ή κάνετε οτιδήποτε αναρωτηθείτε: Αν το κάνω αυτό, θα νιώσω καλύτερα με τον εαυτό μου στο τέλος;

Το πώς φερόμαστε είναι δικιά μας υπόθεση. Εμείς και μόνο εμείς είμαστε υπεύθυνοι για τη συμπεριφορά μας.
Ό,τι και να έχει προκαλέσει το θυμό μας, δεν έχει κανένα νόημα να κατηγορούμε κάποιον άλλον.
Το μόνο που μπορούμε να αλλάξουμε και να ελέγξουμε είναι τον εαυτό μας και μόνο αυτόν.

Ιωάννα Αλπέρτη
Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια

Για επικοινωνία: ioanna_alperti@hotmail.gr

Μοιραστείτε το άρθρο!

Facebook facebook   Twitter twitter   Email email  

Ιωάννα Αλπέρτη

Η Αλπέρτη Ιωάννα είναι πτυχιούχος του τμήματος Ψυχολογίας Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών (αρ. αδειας 24271/08), με ειδίκευση στη Συμβουλευτική Συνθετική Ψυχολογία -BTEC Advanced Professional Diploma in Integrative Counselling. Εργάζεται ως Ψυχολόγος στο Οικοτροφείο της ΑμΚΕ ΙΑΣΙΣ (Μάρτιος 2008 έως σήμερα) - Μονάδα Ψυχοκοινωνικής Αποκατάστασης ατόμων με ψυχικές διαταραχές και νοητική υστέρηση και είναι Επιστημονικά Υπεύθυνη του Προστατευμένου Διαμερίσματος ημιαυτόνομης διαβίωσης (Σεπτέμβριος 2014 έως σήμερα). Έχει μετεκπαίδευση στην Κλινική Ψυχοπαθολογία (Αιγινήτειο Νοσοκομείο), στη Γεροντολογία-Ψυχογυριατρική (Μκο Νέστωρ), στη Συστημική προσέγγιση και στη Ψυχική Υγεία Παιδιών και Εφήβων (Σισμανόγλειο Νοσοκομείο). Επιπλέον εμπλέκεται ενεργά στο σχεδιασμό και την υλοποίηση Ευρωπαϊκών προγραμμάτων Erasmus + Key action 1 και σύντομα θα λάβει πιστοποίηση ως Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων - εφαρμογή μη τυπικής μάθησης στην εκπαίδευση νέων (ΕΟΠΠΕΠ). Έχει συμμετάσχει μέσα από τη δουλειά της ως μέλος αλλά και ως επικεφαλής σε αρκετά Ευρωπαϊκά Προγράμματα «youth in action» και «Mobility (IKY)» σε χώρες όπως η Τουρκία (Yes fashion No Violence), η Πολωνία (I have the chance to give an opportunity), η Γερμανία (Πρόγραμμα εκπαίδευσης σε θέματα ανήλικης παραβατικότητας διάρκειας 15 ημερών), η Ισπανία (Place and Train), η Γαλλία (πρόγραμμα εκπαίδευσης στην Ψυχιατρική μεταρρύθμιση διάρκειας 15 ημερών) και η Ελλάδα (Art Expression-Fight Depression). Επιπλέον έχει εκπαίδευση σε τεχνικές εικαστικής θεραπείας και δραματοθεραπείας. Η επιμόρφωση της συνεχίζεται με εκπαιδευτικά προγράμματα δια βίου μάθησης και σεμινάρια στην Ελλάδα.