Εκπαίδευση

  • KidsGo με αγάπη!

6+ 1 λόγοι να επισκεφτείτε με το παιδί σας ένα λογοθεραπευτή

Ημερομηνία δημοσίευσης άρθρου: Σεπτεμβρίου 17, 2013 Συγγραφέας: Φανή Βαγγελάτου Κατηγορία: Εκπαίδευση

6+ 1 λόγοι να επισκεφτείτε με το παιδί σας ένα λογοθεραπευτή

Πότε πρέπει να επισκεφτεί ένα παιδί έναν ειδικό λόγου για μια αξιολόγηση; Διαβάστε στο κείμενο που ακολουθεί μερικά από τα συμπτώματα για τα οποία συχνά οι γονείς ρωτούν τους ειδικούς.

1. Το παιδί δεν έχει αναπτύξει λόγο, δεν μπορεί να εκφραστεί και γι’ αυτό συχνά έχει ξεσπάσματα θυμού που εκδηλώνονται με χτυπήματα (στον εαυτό του ή σε άλλους, φωνές κ.α.). Η ομιλία σε ορισμένες περιπτώσεις έρχεται αρκετά γρήγορα και όλα τα ξεσπάσματα συμπεριφοράς μειώνονται από τις πρώτες συνεδρίες.

2. Το παιδί έχει λόγο αλλά η ομιλία του δεν γίνεται καταληπτή από τρίτους. Αν πιάνετε τον εαυτό σας να κάνει τον «διερμηνέα» και να εξηγεί σχεδόν πάντα τι λέει το παιδί ώστε να καταλάβει ο συνομιλητής του, η λογοθεραπεία θα βοηθήσει το μικρό σας και στην καθαρότητα και στις κοινωνικές σχέσεις. Αρκετές φορές τα παιδιά που δεν γίνονται κατανοητά δυσκολεύονται στον παιδικό σταθμό και δύσκολα εκφράζουν εκεί τι θέλουν και τι τα ενοχλεί.

Fani_icon14

3. Το παιδί μιλάει σχετικά καθαρά αλλά το λεξιλόγιό και η σύνταξη δεν είναι αρκετά ανεπτυγμένα. Ορισμένα παιδιά, είτε λόγω περιβάλλοντος είτε λόγω διαφορετικών ρυθμών ανάπτυξης, παρουσιάζουν ελλείμματα σε βασικές έννοιες και δυσκολεύονται στη χρήση ρημάτων, ενικού/πληθυντικού κλπ. Η λογοθεραπεία οργανώνει το παιδί, την οικογένεια και το σχολείο ώστε να καλύψουν τα κενά του παιδιού και να το προετοιμάσουν επαρκώς για το δημοτικό.

4. Το παιδί έχει αναπτύξει επαρκώς το λεξιλόγιό του, κατανοεί, εκφράζεται, συμμετέχει σε συζητήσεις, εκφράζει απορίες και κάνει διαλόγους, αλλά παρουσιάζει σταθερά λάθη στην άρθρωσή του. Μπορεί να λέει το /σ/ ως /θ/ ή αλλιώς, το /ρ/ ως /γ/ ή αλλιώς, να μπερδεύει το /θ/ με το /φ/ και το /δ/ με το /β/ κλπ. Τα λάθη στην άρθρωση δε διορθώνονται μόνα τους με τον καιρό και καλό είναι να βοηθήσουμε το παιδί να έχει «καθαρίσει» το λόγο του πριν πάει στο δημοτικό.

5. Το παιδί φαίνεται να «κολλάει», δηλαδή να τραυλίζει επαναλαμβάνοντας λέξεις ή συλλαβές ή μοιάζει να «αργεί να ξεκινήσει» την πρόταση/λέξη. Ο τραυλισμός είναι ένα φαινόμενο που μπορεί να παρουσιαστεί και να ξεπεραστεί μόνο του κατά την παιδική ηλικία, ο λογοθεραπευτής όμως είναι αυτός που θα σας ενημερώσει για τη σοβαρότητα και τη συχνότητα εμφάνισής του, καθώς και για τους τρόπους χειρισμού ώστε να μη γίνει μόνιμος.

6. Το παιδί μοιάζει σα «να μην ακούει». Δεν απαντάει στο άκουσμα του ονόματός του καθόλου ή συχνά και αδιαφορεί για τις ομιλίες ή τα παιχνίδια μας γενικά. Μοιάζει σα να «μην καταλαβαίνει» και αποφεύγει να εμπλέκεται με άλλους μεγάλους (εκτός συνήθως από τη μαμά/αυτόν που περνάει περισσότερο χρόνο) ή άλλα παιδάκια.

7. Ο τελευταίος και πιο σημαντικός λόγος να ζητήσετε τη γνώμη ενός ειδικού θεραπευτή λόγου (λογοθεραπευτής/λογοπεδικός/λογοπαθολόγος), είναι η δική σας ανησυχία! Οι γονείς και οι δάσκαλοι (όσοι περνούν περισσότερο χρόνο με τα παιδιά) είναι αυτοί που γνωρίζουν καλύτερα πως κάτι μπορεί να συμβαίνει καθώς και αυτοί οι οποίοι θα συμβάλλουν σημαντικά στην πρόοδο και στην ανάπτυξή του. Αν κάτι σας απασχολεί, είναι καλύτερα να ζητήσετε βοήθεια και ας έχετε το φόβο υπερβολής, παρά να το αφήσετε να σας κάνει να αμφιβάλετε συνεχώς για το αν κάνετε καλά που το παραβλέπετε.

Fani_icon11

Να θυμάστε πως κανένα παιδί δεν είναι ίδιο με άλλο και πως τίποτα δεν είναι πιο αντιεπιστημονικό και αμφίβολο από το να στηριζόμαστε σε παραδείγματα άλλων οικογενειών ή ακόμα και μελών της δικής μας οικογένειας. Η έγκαιρη παρέμβαση είναι πολύ σημαντική για την εύκολη και γρήγορη εξάλειψη των δυσκολιών καθώς και για τη δική μας σιγουριά και ψυχική ηρεμία. Σε περίπτωση σοβαρότερων δυσκολιών, ο λογοθεραπευτής θα σας παραπέμψει στις αρμόδιες δημόσιες διαγνωστικές υπηρεσίες για λεπτομερέστερη διερεύνηση και διεπιστημονική αξιολόγηση.

Φανή Βαγγελάτου
Λογοθεραπεύτρια – Ειδική Παιδαγωγός ΜΑ
Συντονίστρια Σχολών Γονέων
www.logotherapeia.com.gr

Μοιραστείτε το άρθρο!

Facebook facebook   Twitter twitter   Email email  

Φανή Βαγγελάτου

Σπούδασε Λογοθεραπεία στο Τ.Ε.Ι. Ιωαννίνων απ’ όπου αποφοίτησε το 2004. Αμέσως ξεκίνησε να εργάζεται σε ιδιωτικά κέντρα λογοθεραπείας στην Αθήνα, όπου ασχολήθηκε με την αποκατάσταση αρθρωτικών, φωνολογικών και συναφών διαταραχών, καθώς και με την παρέμβαση σε μαθησιακές δυσκολίες. Το 2007, όταν συνεργάστηκε με ένα ειδικό σχολείο ως λογοθεραπεύτρια, αποφάσισε να συνεχίσει τις σπουδές της στην ειδική αγωγή με στόχο την εξατομικευμένη και ολοκληρωμένη παρέμβαση σε πολύπλοκες διαταραχές, όπως αυτές που ανήκουν στο φάσμα του αυτισμού και άλλες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Εξειδικεύτηκε στην ειδική αγωγή στην Αναπτυξιακή Παιδιατρική Κλινική του Νοσοκομείου Παίδων του Τμήματος Ιατρικής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Παράλληλα ξεκίνησε μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Nottingham της Μ. Βρετανίας απ’ όπου έλαβε τον τίτλο M.A. in Special and Inclusive Education με κύριο προσανατολισμό σπουδών, όχι μόνο την παρέμβαση αλλά και την ενσωμάτωση ατόμων με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες στο σχολικό και στο ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο. Οι σπουδές της δεν σταματούν ποτέ και η ενημέρωσή της σε θέματα ειδικής αγωγής, λογοθεραπείας και συμβουλευτικής γονέων είναι ό,τι πιο σημαντικό στη δουλειά της. Εκπαιδεύτηκε ως συντονίστρια Ομάδων Σχολών Γονέων για να μπορεί να βοηθάει γονείς και τελευταία εκπαιδεύεται στην εφαρμοσμένη και πειραματική Ανάλυση Συμπεριφοράς. Τέλος, η ωρίμανση της δουλειάς της (και της ηλικίας της ίσως) την κάνει να συμμετάσχει ως εισηγήτρια σε Συνέδρια, όπως το 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο της Ειδικής Αγωγής και το 8ο Συνέδριο Παιδοψυχιατρικής τον Απρίλιο και τον Ιούνιο του 2013 αντίστοιχα. Πιστεύει σε ένα σχολείο για όλα τα παιδιά! Υποστηρίζει την ένταξη κάθε μαθητή στο σχολείο της γειτονιάς του και στη γενίκευση της "εξειδικευμένης μάθησης" από τους ειδικούς, σε όλα τα περιβάλλοντα ενός παιδιού (σπίτι και σχολείο) και όχι μόνο στις ειδικά διαμορφωμένες τάξεις! Αγαπά τα παιδιά και όσο και να της "τη σπάνε" πολλές φορές οι γονείς, φροντίζει να τους ακούει, να τους κατανοεί και να τους βοηθάει να κατανοήσουν κι εκείνοι τις δυσκολίες του παιδιού τους! Πιστεύει πως όλοι κάνουμε λάθη και πως να τα εντοπίζεις και να προχωράς είναι σπουδαίο, το να τα εντοπίζεις και να πεθαίνεις από τύψεις χωρίς να πράττεις, είναι απλώς χάσιμο χρόνου! Θα είναι χαρά της να σχολιάσετε τα κείμενά της ή ακόμα και να της ζητήσετε να γράψει για κάτι συγκεκριμένο για το οποίο θέλετε περισσότερες πληροφορίες!