Ψυχολογία

  • KidsGo με αγάπη!

Ενίσχυση της παιδικής αυτοεκτίμησης

Ημερομηνία δημοσίευσης άρθρου: Οκτωβρίου 8, 2013 Συγγραφέας: Βάλια Παυλίδου Κατηγορία: Ψυχολογία

Ενίσχυση της παιδικής αυτοεκτίμησης

Ως γονείς έχουμε τη μοναδική ευκαιρία να μάθουμε στα παιδιά μας να αγαπάνε τον εαυτό τους και να πιστεύουν στις δυνατότητες και τα ταλέντα τους.

Παρακάτω θα βρείτε κάποιες χρήσιμες συμβουλές για να μεγαλώσετε παιδιά με αυτοπεποίθηση και θετική εικόνα του εαυτού τους.

ValiaPavlidou_image27

Επαινέστε την προσπάθεια
Πολλοί γονείς ενώ λεκτικά παραδέχονται ότι η προσπάθεια μετράει και όχι το αποτέλεσμα, πράττουν άθελα τους το αντίθετο. Πιέζουν το παιδί για μεγαλύτερους βαθμούς, για καλύτερες αποδόσεις, για περισσότερες επιτυχίες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα το παιδί να πιέζεται για να ικανοποιήσει τις προσδοκίες των γονιών και να νιώθει άξιο μόνο όταν το καταφέρνει. Αντίθετα, είναι προτιμότερο ως γονείς να δίνετε ιδιαίτερη σημασία στην προσπάθεια του παιδιού και στην πρόοδο που σημειώνει ανεξαρτήτως του ιδεατού στόχου.

Κατανοήστε τις προσδοκίες σας
Η επιμονή για επιτυχία μπορεί να οφείλεται ενδόμυχα στην ανάγκη των γονέων να εκπληρώσουν δικές τους προσδοκίες. Αυτό όμως μπορεί να τους αποτρέπει από το να είναι ανοιχτοί και πρόθυμοι να αφουγκραστούν τις προσδοκίες και τα θέλω του παιδιού τους. Διαχωρίστε τις προσδοκίες σας από αυτές του παιδιού σας και ενθαρρύνετε το να επιδιώξει την εκπλήρωση των δικών του. Η αυτοεκτίμηση μας στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στο να πετυχαίνουμε πράγματα σημαντικά για μας.

ValiaPavlidou_image29

Ενθαρρύνετε
Κάθε νέα προσπάθεια του παιδιού να μάθει κάτι θα πρέπει να ενθαρρύνεται. Βοηθήστε το παιδί σας να αναγνωρίσει το τι αποκόμισε από όλη την προσπάθεια που κατέβαλε για να πετύχει το στόχο του. Τι κέρδισε σε γνώσεις, σε εμπειρία, τι έμαθε για τον εαυτό του. Το ταξίδι έχει συνήθως περισσότερη αξία από τον προορισμό.

Επιβραβεύστε
Είναι σημαντικό να επιβραβεύουμε το παιδί όταν καταφέρνει κάτι σημαντικό. Η επιβράβευση δεν μεταφράζεται κατ’ ανάγκη σε υλικά αγαθά αλλά μπορεί να είναι και λεκτική «Τα κατάφερες πολύ καλά με αυτή την άσκηση». Καλό είναι να αποφεύγουμε τη χρηματική επιβράβευση για να μην μάθει το παιδί να κινητοποιείται με το χρήμα. Η επιβράβευση μπορεί να ακολουθεί την επιθυμητή πράξη αλλά μπορεί να δίνεται και σε άσχετες στιγμές.

Εμπιστευτείτε το παιδί σας
ValiaPavlidou_image31Πολλοί γονείς διστάζουν να αναθέσουν στα παιδιά τους σημαντικά καθήκοντα φοβούμενοι ότι δεν θα τα καταφέρουν τόσο καλά. Το παιδί όμως αντλεί αυτοπεποίθηση από όσα διεκπεραιώνει μόνο του. Είναι σημαντικό να αναθέτουμε στα παιδιά καθήκοντα και αρμοδιότητες ανάλογα της πνευματικής και γνωστικής τους ανάπτυξης και να τα βοηθάμε μόνο όταν μας το ζητούν. Μπορούν κάλλιστα να μας βοηθούν σε δουλειές του σπιτιού, σε ψώνια, να έχουν την ευθύνη της τσάντας τους, ενός φυτού κτλ.

Δώστε επιλογές
Συχνά οι γονείς παίρνουν αποφάσεις για το παιδί τους, χωρίς να το ρωτούν, έχοντας την απαίτηση το παιδί να τις αποδέχεται αδιαμαρτύρητα. Η ωριμότητα όμως έρχεται μέσα από τις αποφάσεις που παίρνουμε εμείς για τη ζωή μας και όχι από τις αποφάσεις που παίρνουν οι άλλοι για μας. Δώστε στο παιδί σας δύο κατά προτίμηση επιλογές και αφήστε το να επωμιστεί την ευθύνη της επιλογής του. Θα φάει την ώρα που στρώνετε τραπέζι ή θα περιμένει το επόμενο γεύμα; Θα μελετήσει τα μαθήματα του τώρα ή αργά το απόγευμα;
Θα κάνει λάθη, αλλά τα λάθη είναι ο δρόμος για τη μάθηση. Η δεξιότητα της λήψης αποφάσεων μαθαίνεται σταδιακά από την νηπιακή ακόμα ηλικία και συμβάλει τα μέγιστα στην διαμόρφωση της αυτοεκτίμησης του ανθρώπου.

Επικοινωνείτε σωστά
ValiaPavlidou_image30Τα λόγια έχουν δύναμη όσο και οι πράξεις. Μην χρησιμοποιείτε άσχημους και αρνητικούς χαρακτηρισμούς για να επιπλήξετε το παιδί σας. Αντίθετα επικεντρωθείτε στην πράξη που σας δυσαρέστησε και στο πως νιώσατε εσείς για αυτήν. Αποφεύγετε να συγκρίνετε το παιδί σας με άλλα παιδιά λέγοντας «Δεν μπορείς να είσαι σαν το Γιάννη που είναι πρώτος στα μαθηματικά;» Τέτοιες δηλώσεις κάνουν το παιδί να νιώθει μειονεκτικά.

Αποδεχτείτε τα παιδιά σας άνευ όρων
Κομβικής σημασίας για την υγιή ψυχική ανάπτυξη του παιδιού είναι η άνευ όρων αποδοχή του από τους γονείς. Ο γονέας θα πρέπει να αποδέχεται πάντα το παιδί έστω και αν δεν συμφωνεί με τις πράξεις του.

Η συμπεριφορά του γονιού πρέπει να διαπνέεται από αδιαπραγμάτευτη αγάπη και στοργή. Αγκαλιάστε τα ταλέντα, τις ιδιαιτερότητες του, το χαρακτήρα του, τα ελαττώματα του. Αγαπήστε το για αυτό που είναι και όχι για αυτό που θα μπορούσε να γίνει.

Βάλια Παυλίδου – Ψυχολόγος
Μsc Κοινωνικής Κλινικής Ψυχολογίας ΑΠΘ, Γνωστική Συμπεριφορική Θεραπεία
www.psychologos-pavlidou.gr

ValiaPavlidou_logo

Μοιραστείτε το άρθρο!

Facebook facebook   Twitter twitter   Email email  

Βάλια Παυλίδου

Η Βάλια Παυλίδου γεννήθηκε το 1978 στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε Ψυχολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης όπου συνέχισε τις μεταπτυχιακές σπουδές της με υποτροφία του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών στον τομέα της Κοινωνικής Κλινικής Ψυχολογίας. Στο πλαίσιο των μεταπτυχιακών σπουδών της εξειδικεύτηκε στην Γνωστική Συμπεριφορική Θεραπεία. Πραγματοποίησε την πρακτική της άσκηση ως ειδικευόμενη κλινική ψυχολόγος στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης και στην Ιατροπαιδαγωγική Υπηρεσία και την Μονάδα Θεραπείας Συμπεριφοράς του Κέντρου Ψυχικής Υγιεινής Θεσσαλονίκης. Εργάστηκε για 5 χρόνια στο Κέντρο Εργάνη ως Ψυχολόγος παρέχοντας Συμβουλευτική Απασχόλησης και Ψυχοκοινωνική Στήριξη κυρίως σε γυναίκες και σε μέλη Ευπαθών Κοινωνικά Ομάδων. Επίσης δούλεψε συμβουλευτικά με γυναίκες μέλη γυναικείων συνεταιρισμών με στόχο την ενδυνάμωση της ομάδας, την βελτίωση της επικοινωνίας, την διαχείριση συγκρούσεων και την ομαδική λήψη αποφάσεων. Παράλληλα συνεργάστηκε με την ΧΕΝ Καλαμαριάς, συντονίζοντας την Ομάδα Ανάπτυξης Δεξιοτήτων Επικοινωνίας, με την Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Κοζάνης ως Συνεργάτης σε θέματα Ανθρωπίνων Πόρων και με τα ΙΕΚ Τριανδρίας, διδάσκοντας το μάθημα της Κοινωνικής Ψυχολογίας. Από το 2010 είναι συνεργάτιδα της Ergonomia. Στο πλαίσιο αυτής της συνεργασίας δούλεψε στην Cosmote Θεσσαλονίκης ως Ψυχολόγος παρέχοντας συμβουλευτική στο προσωπικό της επιχείρησης αναφορικά με την διαχείριση εργασιακών και προσωπικών προβλημάτων. Είναι μέλος του Δικτύου Ψυχολόγων της Ergonomia στην Θεσσαλονίκη και έχει εκπαιδευτεί στην Διαχείριση Κρίσεων (Critical Incident Stress Management). Επίσης, συντονίζει Ομάδες Γονέων στην Ανατολική Θεσσαλονίκη με θέμα την βελτίωση της σχέσης γονέων – παιδιών και την διαπαιδαγώγηση με την χρήση μη τιμωρητικών παρεμβάσεων που σέβονται την προσωπικότητα και ενισχύουν την αυτονομία του παιδιού Έχει άδεια ασκήσεως επαγγέλματος ψυχολόγου και επί του παρόντος διατηρεί γραφείο στην Θεσσαλονίκη, Αγίας Σοφίας 41, παρέχοντας ψυχοθεραπευτικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες σε ενήλικες και εφήβους με βάση τις αρχές της Γνωστικής Συμπεριφορικής Προσέγγισης. Η επαγγελματική της εμπειρία συμπληρώνεται από συμμετοχές σε ερευνητικά προγράμματα, δημοσιεύσεις και πλήθος εισηγήσεων σε θέματα συμβουλευτικής και ψυχολογίας.