Ψυχολογία

  • KidsGo με αγάπη!

Συναισθηματική υποστήριξη του παιδιού μέσα από δραστηριότητες

Ημερομηνία δημοσίευσης άρθρου: Ιουλίου 17, 2014 Συγγραφέας: Ιωάννα Αλπέρτη Κατηγορία: Ψυχολογία

Συναισθηματική υποστήριξη του παιδιού μέσα από δραστηριότητες

Η καλύτερη απασχόληση του παιδιού γίνεται μέσα από δραστηριότητες που κάνει μόνο του ή με παρέα. Ειδικά όταν η παρέα είναι οι γονείς τότε το παιχνίδι παίρνει για το παιδί μεγαλύτερη αξία. Μέσα από τη διαδικασία της δραστηριότητας αλλά και το αποτέλεσμα αυτής, το παιδί βιώνει ποικίλα συναισθήματα, τα οποία με τη βοήθεια των γονιών του μπορεί να συνειδητοποιήσει και να διαχειριστεί. Το καλοκαίρι που τα παιδιά δεν έχουν σχολείο έχουν περισσότερο χρόνο στη διάθεση τους να τον περάσουν με τους γονείς τους.

Emotions-kids-activities-icon8

Ακολουθούν πέντε δραστηριότητες που μπορείτε να κάνετε με τα παιδιά σας στον ελεύθερο χρόνο σας. Κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων προσπαθείτε να παρατηρείτε τις συμπεριφορές και τις κινήσεις των παιδιών σας και να αντανακλάτε αυτό που βλέπετε και νιώθετε. Π.χ. «συνοφρυώνεις το πρόσωπο σου, δυσκολεύεσαι;», «το πέταξε μακριά, νιώθεις θυμό;», «δάκρυα τρέχουν από τα μάτια σου, είσαι στεναχωρημένος;», «έχεις ένα πλατύ χαμόγελο στο πρόσωπό σου, αισθάνεσαι χαρούμενος;» κ.α. Με τις αντανακλάσεις αυτές θα βοηθήσετε το παιδί να έχει συνείδηση του συναισθήματός του και να μάθει να έχει επαφή με αυτά. Με αυτό τον τρόπο καλλιεργείτε τη συναισθηματική νοημοσύνη του.

Emotions-kids-activities-icon2

AnnaPappa_ChangeEducation_iconNo1 Δραστηριότητα 1 – φτιάχνοντας μια ιστορία
Αναλόγως ποιο συναίσθημα θέλετε να δουλέψετε με το παιδί σας του ζητάτε να γράψει μια ιστορία, την αρχή της οποίας θα έχετε κάνει εσείς.

π.χ. Μια φορά κι ένα καιρό ήταν ένα πολύ χαρούμενο (ή όποιο άλλο συναίσθημα θέλετε)………………………. Γιατί ήταν τόσο χαρούμενο; Λοιπόν σήμερα ήταν μια ξεχωριστή μέρα γιατί…………………………………………………………….

Αφήστε το παιδί να ταξιδέψει στη σφαίρα της φαντασίας και να ολοκληρώσει την ιστορία του. Εάν μέσα στην ιστορία αναδυθούν πρόσωπα και καταστάσεις συζητήστε για αυτά. Για το πώς αισθάνονται οι ήρωες της ιστορίας, με ποιόν ήρωα ταυτίζεται περισσότερο το παιδί κτλ. Στη συνέχεια δώστε του χρώματα και ζητήστε του να ζωγραφίσει μια εικόνα από αυτή την ιστορία.

Emotions-kids-activities-icon3

AnnaPappa_ChangeEducation_iconNo2 Δραστηριότητα 2 – Ασπίδα Προστασίας
Όλα τα παιδιά έχουν φόβους. Κάποιους από αυτούς οι γονείς τούς γνωρίζουν ενώ άλλους όχι. Φτιάχνοντας μια «ασπίδα προστασίας» μαζί με το παιδί μπορείτε να ανακαλύψετε τους φόβους του και ανάλογα να τους διαχειριστείτε. Παράλληλα το παιδί θα παίρνει δύναμη από την ασπίδα του κάθε φορά που θα τη βλέπει ή θα παίζει μαζί της.

Υλικά: Θα χρειαστείτε ένα χοντρό χαρτόνι (από χαρτοκιβώτιο), ένα ψαλίδι, μια κόλλα, χρώματα (μαρκαδόρους, παστέλ, νερομπογιές ό,τι έχετε) και περιοδικά.

Ξεκινήστε λέγοντας στο παιδί ότι θα φτιάξετε μια ασπίδα προστασίας. Προσπαθήστε να εκμαιεύσετε κάποιον ή κάποιους φόβους του. Στη συνέχεια πάρτε περιοδικά και ζητήστε του να βρει εικόνες που του δίνουν δύναμη, κουράγιο, χαρά κτλ. Και κόψτε τις. Στη συνέχεια πάρτε το χαρτοκιβώτιο και κόψτε στο σχήμα της ασπίδας ένα κομμάτι όσο μεγάλο ή μικρό θέλει το παιδί (το μέγεθος ενδεχομένως και όχι απόλυτα μπορεί να μας δείξει και πόσο μεγάλος είναι ο φόβος). Με τα χρώματα ζωγραφίστε το όπως θέλετε. Κολλήστε ένα κομμάτι παραλληλόγραμμου χαρτονιού πίσω από την ασπίδα για χειρολαβή. Κολλήστε όλες τις εικόνες πάνω στην ασπίδα. Τα μεγαλύτερα παιδιά μπορούν να γράψουν ή να βρουν στο περιοδικό λέξεις που τους δίνουν δύναμη όπως χαρά, κουράγιο, ελπίδα, κτλ.

Emotions-kids-activities-icon4

AnnaPappa_ChangeEducation_iconNo3 Δραστηριότητα 3 – Σώμα και Συναίσθημα
Δώστε στο παιδί ένα σχέδιο ανθρώπινης φιγούρας και παράλληλα φτιάξτε μια λίστα με συναισθήματα όπου κάθε συναίσθημα θα αντιστοιχεί σε ένα χρώμα.

Ζητήστε από το παιδί να ζωγραφίσει που νιώθει το κάθε συναίσθημα.
Π.χ. χαρούμενος = ροζ, λυπημένος = μπλε, θυμωμένος = κόκκινο, φοβισμένος = μαύρο, ενθουσιασμένος = κίτρινο, ανήσυχος = γκρι, γεμάτος ελπίδα = πράσινο κοκ.

Emotions-kids-activities-icon6και

Emotions-kids-activities-icon1

AnnaPappa_ChangeEducation_iconNo4 Δραστηριότητα 4 Comics – επίλυση προβλημάτων (για μεγαλύτερα παιδιά)
Η δραστηριότητα αυτή μπορεί να μας δείξει, πώς ένα παιδί διαχειρίζεται μια ξαφνική και δυσάρεστη κατάσταση. Δίνετε στο παιδί ένα φύλλο λευκό χαρτί χωρισμένο σε 6 ή 9 ίσα τετράγωνα, σαν σελίδα από comic. Στη συνέχεια του δίνετε μαρκαδόρους και του ζητάτε να αποτυπώσει στο χαρτί μια δυσάρεστη κατάσταση π.χ. «Φαντάσου ότι πήγες για μάθημα και συνειδητοποιείς ότι ξέχασες να πάρεις μαζί σου το βιβλίο».

Emotions-kids-activities-icon5

Η άσκηση αυτή μας δείχνει πως το παιδί αντικατοπτρίζει και αντιμετωπίζει την κατάσταση. Μένει στο πρόβλημα ή βρίσκει λύση; Πελαγώνει ή διαχειρίζεται την κατάσταση;

AnnaPappa_ChangeEducation_iconNo5 Δραστηριότητα 5 – Εκτόνωση συναισθήματος
Πολλές φορές μια δυσάρεστη κατάσταση και μια αναποδιά δημιουργεί αρνητικά συναισθήματα, το να εστιάζουμε όμως σε κάτι καλό μας βοηθά να ξεπερνάμε πιο γρήγορα το πρόβλημα. Με αυτή την άσκηση αυτό επιδιώκουμε να διδάξουμε στα παιδιά. Ότι δηλαδή μια αναποδιά δεν είναι το τέλος του κόσμου.

Δώστε στο παιδί μια εφημερίδα, ζητήστε του να σκεφτεί κάτι που το θυμώνει. Στη συνέχεια πείτε του να σκίσει την εφημερίδα σε όσα κομμάτια θέλει. Ο τρόπος επίσης που το παιδί θα σκίσει την εφημερίδα μας δείχνει το πώς αντικατοπτρίζει το συναίσθημά του. Μόλις σκίσει την εφημερίδα δώστε στο παιδί μια χαρτοταινία και ζητήστε του να χρησιμοποιήσει όλα ή κάποια από τα κομμάτια της εφημερίδας και να φτιάξει κάτι όμορφο. Με αυτό τον τρόπο το παιδί μπορεί να μάθει να μην εστιάζει στην αναποδιά αλλά στις δυνατότητες που αυτή δημιουργεί.

Θυμηθείτε στο τέλος των δραστηριοτήτων να επιβραβεύσετε το παιδί με μια αγκαλιά και ένα φιλί για την προσπάθειά του!

Emotions-kids-activities-icon7

Ιωάννα Αλπέρτη
Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια

Για επικοινωνία: ioanna_alperti@hotmail.gr

Μοιραστείτε το άρθρο!

Facebook facebook   Twitter twitter   Email email  

Ιωάννα Αλπέρτη

Η Αλπέρτη Ιωάννα είναι πτυχιούχος του τμήματος Ψυχολογίας Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών (αρ. αδειας 24271/08), με ειδίκευση στη Συμβουλευτική Συνθετική Ψυχολογία -BTEC Advanced Professional Diploma in Integrative Counselling. Εργάζεται ως Ψυχολόγος στο Οικοτροφείο της ΑμΚΕ ΙΑΣΙΣ (Μάρτιος 2008 έως σήμερα) - Μονάδα Ψυχοκοινωνικής Αποκατάστασης ατόμων με ψυχικές διαταραχές και νοητική υστέρηση και είναι Επιστημονικά Υπεύθυνη του Προστατευμένου Διαμερίσματος ημιαυτόνομης διαβίωσης (Σεπτέμβριος 2014 έως σήμερα). Έχει μετεκπαίδευση στην Κλινική Ψυχοπαθολογία (Αιγινήτειο Νοσοκομείο), στη Γεροντολογία-Ψυχογυριατρική (Μκο Νέστωρ), στη Συστημική προσέγγιση και στη Ψυχική Υγεία Παιδιών και Εφήβων (Σισμανόγλειο Νοσοκομείο). Επιπλέον εμπλέκεται ενεργά στο σχεδιασμό και την υλοποίηση Ευρωπαϊκών προγραμμάτων Erasmus + Key action 1 και σύντομα θα λάβει πιστοποίηση ως Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων - εφαρμογή μη τυπικής μάθησης στην εκπαίδευση νέων (ΕΟΠΠΕΠ). Έχει συμμετάσχει μέσα από τη δουλειά της ως μέλος αλλά και ως επικεφαλής σε αρκετά Ευρωπαϊκά Προγράμματα «youth in action» και «Mobility (IKY)» σε χώρες όπως η Τουρκία (Yes fashion No Violence), η Πολωνία (I have the chance to give an opportunity), η Γερμανία (Πρόγραμμα εκπαίδευσης σε θέματα ανήλικης παραβατικότητας διάρκειας 15 ημερών), η Ισπανία (Place and Train), η Γαλλία (πρόγραμμα εκπαίδευσης στην Ψυχιατρική μεταρρύθμιση διάρκειας 15 ημερών) και η Ελλάδα (Art Expression-Fight Depression). Επιπλέον έχει εκπαίδευση σε τεχνικές εικαστικής θεραπείας και δραματοθεραπείας. Η επιμόρφωση της συνεχίζεται με εκπαιδευτικά προγράμματα δια βίου μάθησης και σεμινάρια στην Ελλάδα.