TeensGo (etc...)

  • KidsGo με αγάπη!

Οι Επαγγελματικές επιλογές στην εφηβεία

Ημερομηνία δημοσίευσης άρθρου: Απριλίου 24, 2014 Συγγραφέας: Ιωάννα Αλπέρτη Κατηγορία: TeensGo (etc...), Εκπαίδευση, Ψυχολογία

Οι Επαγγελματικές επιλογές στην εφηβεία

«Τι θα γίνεις όταν μεγαλώσεις;»

Η παραπάνω φράση που είναι τόσο γνωστή σε όλους μας, αντανακλά την ανάγκη του ανθρώπου από την παιδική του κιόλας ηλικία να κάνει σχέδια για το μέλλον του. Να «γίνει» κάτι που του αρέσει, τον γεμίζει και τον ευχαριστεί. Στις μέρες μας οι έφηβοι καλούνται να κάνουν επιλογές επαγγελμάτων σε μια δύσκολη εργασιακή εποχή, όπου η ανεργία μαστίζει. Από την άλλη επιλέγουν σχολές που δεν ανταποκρίνονται στα ενδιαφέροντα και τις επιθυμίες τους.

Ο επαγγελματικός προσανατολισμός θεωρείται πλέον πολύ σημαντικός, καθώς διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην επαγγελματική πορεία ενός νέου. Η επιλογή του επαγγέλματος δεν μπορεί και δεν πρέπει να είναι ένα τυχαίο γεγονός. Το επάγγελμα καταλαμβάνει μεγάλο «χώρο» στη ζωή μας με αποτέλεσμα αν αυτό δεν μας αρέσει να την επηρεάζει αρνητικά.

Για να επιλέξεις ένα επάγγελμα χρειάζεται να ακολουθήσεις κάποια βήματα. Χρειάζεται να γνωρίζεις τον εαυτό σου, τις ικανότητές σου, τις αξίες σου και τις επιθυμίες σου. Επιπλέον χρειάζεται να «δουλέψεις» με τον εαυτό σου στις βασικές δεξιότητες που απαιτεί η αγορά εργασίας. Προκαλείσαι συνεχώς να χρησιμοποιείς όλες σου τις δεξιότητες, τη γνώση και την εργασιακή σου δεινότητα. Οι κοινωνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες αποτελούν κομβικό σημείο όσον αφορά στον έλεγχο της επαγγελματικής και προσωπικής σου ζωής σε ένα περιβάλλον που αλλάζει πολύ γρήγορα.

TeensCareerOptions_icon3

TeensCareerOptions_icon1 Τι είναι οι βασικές δεξιότητες;

Οι λόγοι για τους οποίους το φαινόμενο της ανεργίας είναι τόσο μεγάλο στις μέρες μας έγκειται στο γεγονός ότι μεταξύ αγοράς εργασίας και δεξιοτήτων των νέων υπάρχει πολύ μεγάλο χάσμα. Σύμφωνα με διεθνή έρευνα της εταιρείας συμβούλων McKinsey με αντικείμενο την ανεργία, η οποία διεξήχθη σε 8 Ευρωπαϊκές χώρες, εταιρείες αδυνατούν να βρουν άτομα με τα κατάλληλα προσόντα για να καλύψουν τις θέσεις που ζητούν, καθώς τα άτομα αυτά δεν έχουν ούτε ξεκάθαρο επαγγελματικό προσανατολισμό αλλά ούτε και δεξιότητες στην εργασία.

Οι νέοι καλούνται ανεξαρτήτως επαγγελματικής επιλογής (ΑΕΙ, ΤΕΙ, ΙΕΚ κ.α.) να διαθέτουν σε ικανοποιητικό βαθμό τις παρακάτω δεξιότητες:

  • Ικανότητα στην Επικοινωνία: Η επικοινωνία με τους άλλους δεν είναι πάντα εύκολη υπόθεση. Το να είσαι καλός ακροατής είναι πολύ σημαντικό όταν χρειάζεται να επικοινωνήσεις με τους άλλους. Πώς αντιμετωπίζεις ανθρώπους που έχουν διαφορετική γνώμη, κουλτούρα, ιδέες από εσένα; Μπορείς να ολοκληρώνεις μια κουβέντα παραμένοντας φιλικός και σεβόμενος τον άλλο; Εκφράζεις τις απόψεις και τα συναισθήματά σου ή κρύβεσαι πίσω από άλλους ανθρώπους;
  • TeensCareerOptions_icon6Επίλυση προβλημάτων: όταν εμφανίζεται ένα πρόβλημα είσαι σε θέση να το διαχειριστείς κάνοντας ένα πλάνο επίλυσης ή σε πιάνει πανικός χάνοντας πολύτιμο χρόνο; Είσαι σε θέση να ζητήσεις βοήθεια από κάποιον που γνωρίζει καλύτερα ή ντρέπεσαι και το πρόβλημα δεν επιλύεται;
  • Ευελιξία σε μεταβαλλόμενες καταστάσεις: πώς αντιδράς όταν οι καταστάσεις αλλάζουν ξαφνικά; Είσαι σε θέση να αναθεωρήσεις, να κάνεις πράγματα από την αρχή, να προσαρμοστείς στις αλλαγές και να κατανοείς τα πράγματα γρήγορα;
  • Διαπραγμάτευση-Αντιμετώπιση συγκρούσεων και κριτικής: Στο χώρο εργασίας πολλές φορές θα βρεθείς αντιμέτωπος με την κριτική των άλλων. Η κριτική κάποιες φορές είναι εποικοδομητική και κάποιες αθέμιτη. Μπορείς να τη διαχειριστείς; Είσαι σε θέση να κατανοείς και να δέχεσαι ότι οι άλλοι σκέφτονται διαφορετικά από εσένα; Μπορείς να διαμεσολαβήσεις σε μια σύγκρουση; Να υπερασπιστείς με ήρεμο τρόπο την άποψή σου χωρίς να πληγώνεις τα συναισθήματα των άλλων; Είσαι σε θέση να παραδέχεσαι τα λάθη σου και να μαθαίνεις από αυτά;
  • Προγραμματισμός, οργάνωση και διαχείριση χρόνου: Στον χώρο εργασίας πολλές φορές θα σου ζητηθεί να πράξεις κάτι σε σύντομο χρονικό διάστημα. Πόσα πράγματα μπορείς να κάνεις ταυτόχρονα; Είσαι σε θέση να διαχωρίσεις τα πιο σημαντικά από τα λιγότερα; Μπορείς να συντονίζεις διαφορετικές εργασίες, να διευθετείς κα να αναθέτεις καθήκοντα; Είσαι σε θέση κάποιες φορές να αρνείσαι να αναλάβεις μια εργασία;
  • Συνεργασία-ομαδικό πνεύμα: Πόσο ομαλά μπορείς να δουλέψεις σε μια ομάδα, ώστε να φέρετε εις πέρας μια εργασία; Γνωρίζεις ότι μέσα από τη συνεργασία επωφελείσαι; Είσαι σε θέση να προσεγγίσεις τους άλλους, να ακούσεις τη γνώμη τους, να μοιραστείς τις δικές σου, να κάνεις συμβιβασμούς και να αναλάβεις ευθύνες;

Οι παραπάνω δεξιότητες είναι απαραίτητες σε οποιονδήποτε χώρο εργασίας. Οι νέοι της εποχής δίνουν βάση στην απόκτηση ακαδημαϊκών τίτλων, οι οποίοι από μόνοι τους δεν επαρκούν για να τους «δώσουν» μια θέση στην αγορά εργασίας.

TeensCareerOptions_icon4

Οι δεξιότητες ονομάζονται και οριζόντιες ή μεταβιβάσιμες, γιατί μπορούν να μεταφερθούν και να αξιοποιηθούν σε κάθε επαγγελματικό κλάδο ή επαγγελματική κατηγορία και αυξάνουν την αξία του εργαζομένου στην αγορά εργασίας ανεξαρτήτως πτυχίου. Μέσα από έρευνες έχει αποδειχθεί ότι τα soft skills, όπως ονομάζονται, θεωρούνται πολλές φορές σημαντικότερες δεξιότητες και από την ίδια την ακαδημαϊκή κατάρτιση. Έρευνα της Ε.Ε. σε 7.000 υπευθύνους προσλήψεων σε 21 χώρες, (2010) έδειξε ότι η ικανότητα καλής συνεργασίας στο πλαίσιο της ομάδας είναι σημαντική κατά 98%. Η ικανότητα προσαρμογής και ευελιξίας σε νέες καταστάσεις είναι σημαντική κατά 97%. Οι Επικοινωνιακές δεξιότητες κατά 96 %. Και η γνώση ξένων γλωσσών (με κυρίαρχη την αγγλική γλώσσα) είναι σημαντική κατά 67%. Οι παραπάνω δεξιότητες δεν είναι σημαντικές μόνο για την εύρεση εργασίας αλλά και την διατήρηση αυτής.

TeensCareerOptions_icon1 Τι να κάνεις;

Αυτό που χρειάζεται να κάνεις είναι να κινητοποιήσεις τον εαυτό σου. Να θέσεις στόχους και να έχεις εμπιστοσύνη στις δυνάμεις σου.

TeensCareerOptions_icon7Με τη βοήθεια κάποιου καθηγητή ή συμβούλου επαγγελματικού προσανατολισμού μπορείς να θέσεις επαγγελματικούς στόχους, οι οποίοι να συμβαδίζουν με τα ενδιαφέροντα, τα τυπικά προσόντα σου και τις ικανότητές σου. Το πώς θα αξιολογείς τον εαυτό σου και τα δυνατά σου σημεία εξαρτάται τελείως από εσένα. Εσύ γνωρίζεις καλύτερα αν θες να αλλάξεις κάτι, αν χρειάζεσαι συμβουλές ή υποστήριξη.

Γονείς προσπαθείτε να μην προβάλετε στα παιδιά σας τις δικές σας εργασιακές επιλογές. Δίνετε κίνητρα στα παιδιά σας χωρίς να τα θεωρείτε προέκταση του εαυτού σας. Επιτρέψτε τους να κάνουν τις δικές τους επιλογές, να δοκιμάσουν τα όριά τους και τις δυνατότητές τους. Κι εσείς να στέκεστε δίπλα τους και να τα στηρίζετε σε κάθε τους επιλογή ακόμα κι αν αυτή στα δικά σας μάτια δεν είναι η καλύτερη. Τελικός στόχος είναι η επίτευξη του καλύτερου δυνατού αποτελέσματος για τον εαυτό του.

Ιωάννα Αλπέρτη
Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια

Για επικοινωνία: ioanna_alperti@hotmail.gr

Μοιραστείτε το άρθρο!

Facebook facebook   Twitter twitter   Email email  

Ιωάννα Αλπέρτη

Η Αλπέρτη Ιωάννα είναι πτυχιούχος του τμήματος Ψυχολογίας Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών (αρ. αδειας 24271/08), με ειδίκευση στη Συμβουλευτική Συνθετική Ψυχολογία -BTEC Advanced Professional Diploma in Integrative Counselling. Εργάζεται ως Ψυχολόγος στο Οικοτροφείο της ΑμΚΕ ΙΑΣΙΣ (Μάρτιος 2008 έως σήμερα) - Μονάδα Ψυχοκοινωνικής Αποκατάστασης ατόμων με ψυχικές διαταραχές και νοητική υστέρηση και είναι Επιστημονικά Υπεύθυνη του Προστατευμένου Διαμερίσματος ημιαυτόνομης διαβίωσης (Σεπτέμβριος 2014 έως σήμερα). Έχει μετεκπαίδευση στην Κλινική Ψυχοπαθολογία (Αιγινήτειο Νοσοκομείο), στη Γεροντολογία-Ψυχογυριατρική (Μκο Νέστωρ), στη Συστημική προσέγγιση και στη Ψυχική Υγεία Παιδιών και Εφήβων (Σισμανόγλειο Νοσοκομείο). Επιπλέον εμπλέκεται ενεργά στο σχεδιασμό και την υλοποίηση Ευρωπαϊκών προγραμμάτων Erasmus + Key action 1 και σύντομα θα λάβει πιστοποίηση ως Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων - εφαρμογή μη τυπικής μάθησης στην εκπαίδευση νέων (ΕΟΠΠΕΠ). Έχει συμμετάσχει μέσα από τη δουλειά της ως μέλος αλλά και ως επικεφαλής σε αρκετά Ευρωπαϊκά Προγράμματα «youth in action» και «Mobility (IKY)» σε χώρες όπως η Τουρκία (Yes fashion No Violence), η Πολωνία (I have the chance to give an opportunity), η Γερμανία (Πρόγραμμα εκπαίδευσης σε θέματα ανήλικης παραβατικότητας διάρκειας 15 ημερών), η Ισπανία (Place and Train), η Γαλλία (πρόγραμμα εκπαίδευσης στην Ψυχιατρική μεταρρύθμιση διάρκειας 15 ημερών) και η Ελλάδα (Art Expression-Fight Depression). Επιπλέον έχει εκπαίδευση σε τεχνικές εικαστικής θεραπείας και δραματοθεραπείας. Η επιμόρφωση της συνεχίζεται με εκπαιδευτικά προγράμματα δια βίου μάθησης και σεμινάρια στην Ελλάδα.