Εκπαίδευση

  • KidsGo με αγάπη!

Εκπαιδεύοντας τα παιδιά μας στις Κοινωνικές Δεξιότητες με δημιουργικές δραστηριότητες!

Ημερομηνία δημοσίευσης άρθρου: Ιανουαρίου 11, 2016 Συγγραφέας: Ιωάννα Αλπέρτη Κατηγορία: Εκπαίδευση

anaptissontas-tis-koinonikes-deksiotites-ton-paidion-me-drastiriotites-icon1

Η αυτοαντίληψη και η αυτοεκτίμηση του παιδιού (αλλά και του ενηλίκου) εξαρτώνται άμεσα από τις δεξιότητες που αναπτύσσει μέσα από τη συναναστροφή του με ενηλίκους και ομοτίμους του.

Ένα παιδί με καλές κοινωνικές δεξιότητες μπορεί να δημιουργήσει ικανοποιητικές σχέσεις και να γίνει δέκτης θετικών μηνυμάτων από τους άλλους. Τα παιδιά, που συνήθως επισκέπτονται συμβούλους για δυσλειτουργικές – μη επιτρεπτές συμπεριφορές, παρουσιάζουν μειωμένες κοινωνικές δεξιότητες. Όπως έιναι φυσικό οι φτωχές κοινωνικές δεξιότητες της παιδικής ηλικίας θα προκαλέσουν προβλήματα και στην ενήλικη ζωή του ατόμου.

Στις μέρες μας θεωρείται πολύ σημαντική η εκπαίδευση των παιδιών στις κοινωνικές δεξιότητες, ώστε να μπορούν να νιώθουν καλά με τον εαυτό τους και να συνάπτουν υγιείς σχέσεις με τους άλλους ανθρώπους.

anaptissontas-tis-koinonikes-deksiotites-ton-paidion-me-drastiriotites-icon2

Για να μπορεί ένα παιδί να προσαρμοστεί στις σχέσεις του χρειάζεται πρώτα να έχει μάθει να αναγνωρίζει και να εκφράζει τα συναισθηματά του και στη συνέχεια αυτά των άλλων. Πρέπει να μάθει να επικοινωνεί αποτελεσματικά, εκφράζοντας τις ανάγκες του με όμορφο τρόπο και χωρίς απαιτήσεις και σεβόμενο τις ανάγκες των άλλων (βλ. άρθρο «μη βίαιη επικοινωνία κατά M.Rosenberg»). Τέλος χρειάζεται να μπορεί να διαχειρίζεται τις συμπεριφορές του (αυτοδιαχείριση). Με τον όρο αυτοδιαχείριση εννοούμε την ενεργοποιήση του παιδιού ως προς την αυτοπαρατήρησή του, τη θέση προσωπικών, συγκεκριμένων και εφικτών στόχων και τον προσανατολισμό στο μέλλον για θεμιτές αλλαγές στη συμπεριφορά του.

Μέσα από την ομαδική αλλά και την ατομική δουλειά το παιδί έχει τη δυνατότητα να εκφραστεί, να αναγνωριστεί και να διερευνήσει αποδεκτές και μη συμπεριφορές.

Ενδεικτική Λίστα Κοινωνικών Δεξιοτήτων

anaptissontas-tis-koinonikes-deksiotites-ton-paidion-me-drastiriotites-icon7

για παράδειγμα,

anaptissontas-tis-koinonikes-deksiotites-ton-paidion-me-drastiriotites-icon5

Προτεινόμενες δραστηριότητες:

Α) Το ζάρι των Συναισθημάτων
Φτιάχνουμε ένα ζάρι σε κάθε έδρα του οποίου ζωγραφίζουμε τα συναισθήματα: χαρά, θυμός, φόβος, θλίψη, ντροπή, έκπληξη.

anaptissontas-tis-koinonikes-deksiotites-ton-paidion-me-drastiriotites-icon6

Στη συνέχεια το παιδί ρίχνει το ζάρι και καλείται να παρουσιάσει με παντομίμα το συναίσθημα που έτυχε στη ζαριά. Ακολούθως του ζητάμε να μας περιγράψει ένα πραγματικό περιστατικό όπου ένιωσε έτσι.

Π.χ. Έστω ότι το παιδί φέρνει με το ζάρι το συναίσθημα «ΘΥΜΟΣ».
Περιγράφει το γεγονός, π.χ. ένιωσα «Θυμό» όταν με κορόιδεψε ο φίλος μου.

Η άσκηση αυτή έχει πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα όταν πραγματοποιείται στο πλαίσιο ομάδας παιδιών όπως είναι το σχολείο όπου τα υπόλοιπα παιδιά μπορούν να ακούσουν τον άλλο, να καλλιεργήσουν την ενσυναίσθησή τους και να προβληματιστούν.

anaptissontas-tis-koinonikes-deksiotites-ton-paidion-me-drastiriotites-icon4

Β) Συζητώ με τον εαυτό μου

Το παιδί γράφει σε ένα χαρτί για έναν πολύ μεγάλο θυμό που είχε. Το προτρέπουμε να γράψει χωρίς να σκέφτεται συντακτικά ή γραμματικά λάθη και χωρίς να αξιολογεί όσα γράφει. Του ζητάμε να καταγράψει λεπτομέρειες όπως:

  • πότε έγινε;
  • Με ποιόν;
  • Αν είχε συμβεί κάτι άλλο την ίδια μέρα, αν είχε άλλα συναισθήματα, καθώς και πώς του πέρασε ο θυμός.

Στη συνέχεια το προτρέπουμε να ζωγραφίσει πώς αισθάνεται στο «εδω και τώρα» και να καταγράψει σκέψεις σχετικές με την παραπάνω δραστηριότητα.

Η άσκηση αυτή ενισχύει την αυτοενημερότητα του παιδιού.

Γ) ΕΙΜΑΙ ΕΓΩ
Πρόκειται για μια απλή δραστηριότητα που φέρνει το παιδί αντιμέτωπο με τον εαυτό του ενισχύοντας την ταυτότητά του.

anaptissontas-tis-koinonikes-deksiotites-ton-paidion-me-drastiriotites-icon8

Δ) Μαντεψε!
Όταν ένα παιδί μάθει να αναγνωρίζει τα συναισθηματά του μπορεί πιο εύκολα να μάθει να διερευνά και να αναγνωρίζει τα συναισθηματα των άλλων. Μπορείτε να ξεκινήσετε χρησιμοποιώντας ή και φτιάχνοντας σκίτσα με γεγονότα όπου το παιδί καλείται να μαντέψει πως αισθάνονται τα εικονιζόμενα πρόσωπα. Μπορεί χρησιμοποιώντας τη φαντασία του να φτιάξει ακόμα και σενάριο, να προβάλει τον εαυτό του σε παρεμφερείς καταστάσεις και να προτείνει και λύσεις σε καταστάσεις που το ζητούν.

anaptissontas-tis-koinonikes-deksiotites-ton-paidion-me-drastiriotites-icon9

και

anaptissontas-tis-koinonikes-deksiotites-ton-paidion-me-drastiriotites-icon10

και

anaptissontas-tis-koinonikes-deksiotites-ton-paidion-me-drastiriotites-icon11

Βιβλιογραφία:

Ιωάννα Αλπέρτη
Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια

Για επικοινωνία: ioanna_alperti@hotmail.gr

Μοιραστείτε το άρθρο!

Facebook facebook   Twitter twitter   Email email  

Ιωάννα Αλπέρτη

Η Αλπέρτη Ιωάννα είναι πτυχιούχος του τμήματος Ψυχολογίας Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών (αρ. αδειας 24271/08), με ειδίκευση στη Συμβουλευτική Συνθετική Ψυχολογία -BTEC Advanced Professional Diploma in Integrative Counselling. Εργάζεται ως Ψυχολόγος στο Οικοτροφείο της ΑμΚΕ ΙΑΣΙΣ (Μάρτιος 2008 έως σήμερα) - Μονάδα Ψυχοκοινωνικής Αποκατάστασης ατόμων με ψυχικές διαταραχές και νοητική υστέρηση και είναι Επιστημονικά Υπεύθυνη του Προστατευμένου Διαμερίσματος ημιαυτόνομης διαβίωσης (Σεπτέμβριος 2014 έως σήμερα). Έχει μετεκπαίδευση στην Κλινική Ψυχοπαθολογία (Αιγινήτειο Νοσοκομείο), στη Γεροντολογία-Ψυχογυριατρική (Μκο Νέστωρ), στη Συστημική προσέγγιση και στη Ψυχική Υγεία Παιδιών και Εφήβων (Σισμανόγλειο Νοσοκομείο). Επιπλέον εμπλέκεται ενεργά στο σχεδιασμό και την υλοποίηση Ευρωπαϊκών προγραμμάτων Erasmus + Key action 1 και σύντομα θα λάβει πιστοποίηση ως Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων - εφαρμογή μη τυπικής μάθησης στην εκπαίδευση νέων (ΕΟΠΠΕΠ). Έχει συμμετάσχει μέσα από τη δουλειά της ως μέλος αλλά και ως επικεφαλής σε αρκετά Ευρωπαϊκά Προγράμματα «youth in action» και «Mobility (IKY)» σε χώρες όπως η Τουρκία (Yes fashion No Violence), η Πολωνία (I have the chance to give an opportunity), η Γερμανία (Πρόγραμμα εκπαίδευσης σε θέματα ανήλικης παραβατικότητας διάρκειας 15 ημερών), η Ισπανία (Place and Train), η Γαλλία (πρόγραμμα εκπαίδευσης στην Ψυχιατρική μεταρρύθμιση διάρκειας 15 ημερών) και η Ελλάδα (Art Expression-Fight Depression). Επιπλέον έχει εκπαίδευση σε τεχνικές εικαστικής θεραπείας και δραματοθεραπείας. Η επιμόρφωση της συνεχίζεται με εκπαιδευτικά προγράμματα δια βίου μάθησης και σεμινάρια στην Ελλάδα.