Ενδιαφέρουν κι αυτά

  • KidsGo με αγάπη!

Ένας πολυ-μήχανος Οδυσσέας στο σπίτι! Πώς θα μεγαλώσουμε δημιουργικούς ανθρώπους.

Ημερομηνία δημοσίευσης άρθρου: Ιουνίου 1, 2016 Συγγραφέας: Χαρά Καραμήτσου Κατηγορία: Ενδιαφέρουν κι αυτά

pos-megalonoyme-dimioyrgikoys-anthropoys-icon1

Η λογοπεδικός Χαρά Καραμήτσου γράφει για τα επινοητικά παιδιά που μεγαλώνοντας γίνονται ενήλικες με αυτοπεποίθηση και αγάπη για δουλειά, ενώ απολαμβάνουν τις χαρές της ζωής.

Επινοητικότητα είναι η ικανότητα αντιμετώπισης των προκλήσεων με διάφορους τρόπους. Πρόκειται για μια έκφραση συναισθηματικής και καλλιτεχνικής νοημοσύνης. Βοηθά το παιδί να αποκτήσει θετική στάση απέναντι στην επίλυση προβλημάτων.

Τα επινοητικά παιδιά μεγαλώνοντας γίνονται ενήλικες με αυτοπεποίθηση και αγάπη για δουλειά, ενώ απολαμβάνουν τις χαρές της ζωής. Η δημιουργικότητα μπορεί να υπάρξει μόνο σε μυαλά που συνδυάζουν γενετικούς παράγοντες με περιβάλλον που αποτελείται από ενήλικες πρόθυμους να ανταποκριθούν και να προσφέρουν ερεθίσματα.

pos-megalonoyme-dimioyrgikoys-anthropoys-icon3

Πώς θα μεγαλώσετε δημιουργικούς ανθρώπους

■ Προσφέροντας ένα ασφαλές μεν, αλλά γεμάτο προκλήσεις περιβάλλον, τα παιδιά μπορούν να μετατραπούν σε εξερευνητές και δημιουργούς.

■ Ενθαρρύνοντας την περιέργεια και την αναζήτηση ερωτήσεων. Ένας τρόπος είναι να απαντάμε στις ερωτήσεις των μικρών παιδιών λέγοντας: «Δεν ξέρω ούτε εγώ. Πώς μπορούμε να μάθουμε;».

■ Μη καταπνίγοντας τη δημιουργικότητα των παιδιών με έτοιμα παιχνίδια του εμπορίου. Αφήστε χώρο για τη φαντασία και την επινοητικότητά τους.

■ Εκτιμώντας και ενθαρρύνοντας διαφορετικές ιδέες και γνώμες.

■ Ενθαρρύνοντας την εξερεύνηση. Κάντε σχόλια που παρακινούν τα παιδιά όπως: «Ενδιαφέρον! Έκανες ένα μικρό θαύμα με τα τουβλάκια σου» ή «Ο τρόπος που ανάμειξες τα χρώματα κάνει τη θάλασσα να μοιάζει τόσο αληθινή!».

■ Αποφεύγοντας να μαλώνετε το παιδί σας επειδή δοκίμασε κάτι ή έκανε λάθος. Βοηθήστε το να μάθει να παίρνει ρίσκα (λογικά πάντα). Το βοηθά όχι μόνο να γίνει πιο δημιουργικό, αλλά και περισσότερο υπεύθυνο.

■ Τονώνοντας τη φαντασία, την ανεξάρτητη σκέψη. Πώς; Κάνοντας ερωτήσεις. Μη λέτε συνεχώς στο παιδί σας τι ακριβώς πρέπει να κάνει. Αφήστε το να σκεφτεί μόνο του (ούτως ή άλλως έχετε την επίβλεψη).

■ Μην το αποθαρρύνετε χρησιμοποιώντας αρνητικές εκφράσεις. Μην είστε επικριτικός (αν δεν είναι απολύτως απαραίτητο).

■ Αντιστεκόμενοι στην τελειομανία. Κανείς δεν είναι τέλειος, συνεπώς ούτε το παιδί σας. Μην αναζητάτε στο παιδί σας την τελειότητα που δεν μπορείτε να έχετε εσείς. Δώστε του χρόνο να αναδείξει τις ικανότητές του!

■ Δείχνοντας σεβασμό στη δημιουργικότητά του, αφήνοντάς το ελεύθερο να αναπτύξει τη φαντασία του. Κρεμάστε τα δικά του έργα τέχνης! Τα παιδιά το λατρεύουν, είναι ένδειξη αποδοχής και αγάπης της εκφραστικότητάς τους.

pos-megalonoyme-dimioyrgikoys-anthropoys-icon4

■ Αποφεύγοντας τη σύγκριση μεταξύ των παιδιών σας με μη κολακευτικά σχόλια για τις εργασίες τους. Τα αδέλφια, οι φίλοι καλό είναι να μάθουν να βαδίζουν μαζί τον δρόμο της δημιουργικότητας.

■ Ενθαρρύνοντας το χιούμορ. Το χιούμορ βοηθάει τα παιδιά -και όχι μόνο- να αναπτύξουν τη δημιουργικότητά τους. Γελάμε μαζί με τα αστεία τους! Το γέλιο είναι στάση ζωής.

■ Διευκολύνοντας και απλοποιώντας το παιχνίδι. Μην το φυλακίζετε σε κανόνες. Μετατρέψτε το παιχνίδι τους σε ώρα δημιουργίας και φαντασίας. Τα παιδιά λατρεύουν να παίζουν μαζί μας.

■ Παίζοντας παιχνίδια που απαιτούν πολλαπλές απαντήσεις. Ρωτήστε το παιδί τι παιχνίδι θέλει να παίξετε. Ξεκινήστε ρωτώντας: «Τι θα γινόταν αν…». Αφήστε τα παιδιά να πάρουν πρωτοβουλίες για το πώς θα φτιάξουν κάτι. Καλό είναι να μην επιβάλλετε τη γνώμη σας, επειδή απλώς θεωρείτε ότι αυτό είναι το σωστό για έναν γονέα.

■ Παίζοντας παιχνίδια που συνδυάζουν τη φαντασία με το λόγο. Για παράδειγμα, βρείτε τρόπους να χτίσετε όλοι μαζί ένα σπίτι, ζητήστε από το παιδί σας να σκεφτεί τι θα έκανε σε ένα ερημικό νησί. Τα παιδιά κρύβουν μέσα τους έναν μικρό Ροβινσώνα Κρούσο.

■ Παίζοντας παιχνίδια ρόλων. Διανθίστε όμως με φανταστικά σενάρια: π.χ. είστε κάποιο ζώο, ή φύλλα στον άνεμο, ή μηχανές, ή ρομπότ, ή ό,τι επιθυμεί η φαντασία σας!

pos-megalonoyme-dimioyrgikoys-anthropoys-icon2

■ Βοηθήστε το παιδί ή τα παιδιά σας να φτιάξουν χειροποίητα μουσικά όργανα και να παίξουν το οικογενειακό σας κονσέρτο. Κάθε μουσική σύνθεση αποδεκτή. Είναι αυτονόητο ότι αφήνετε χώρο στα παιδιά να εκφραστούν μέσω της κίνησης και του χορού.

■ Φτιάξτε τις δικές σας ιστορίες. Ένας ξεκινάει και ο επόμενος προσθέτει κάτι… Αλλάζουμε το τέλος γνωστών ιστοριών και παραμυθιών.

■ Προσπαθήστε να παίζετε όσο πιο συχνά γίνεται παιχνίδια μυαλού, προκαλώντας τη σκέψη των παιδιών να πάει ένα βήμα πιο πέρα.

■ Είναι επίσης μια ευκαιρία να μάθουν ως αναπόσπαστο κομμάτι της δημιουργίας τους να χρησιμοποιούν ανακυκλώσιμα υλικά, όπως μαρκαδόρους, χαρτιά, χαρτόνια κ.λπ.

■ Κυρίως, όμως, βρείτε χρόνο για το παιδί σας. Χτίστε έναν δημιουργικό άνθρωπο, δίνοντάς του εχέγγυα για το μέλλον, την ίδια στιγμή που αφήνετε κι εσείς τη φαντασία και τη δημιουργικότητά σας ελεύθερη.

Χαρά Καραμήτσου – Λογοπεδικός M.R.C.S.L.T.
Για επικοινωνία: charakaramitsou@ath.forthnet.gr

Μοιραστείτε το άρθρο!

Facebook facebook   Twitter twitter   Email email  

Χαρά Καραμήτσου

Η κ. Χαρά Καραμήτσου σπούδασε Παιδαγωγικά στην Αθήνα και συνέχισε τις σπουδές της στο τμήμα Κλινικής Επικοινωνίας του Μητροπολιτικού Πανεπιστημίου του Leeds Αγγλίας. Επί μακρά σειρά ετών εργάζεται ως Θεραπεύτρια Λόγου και Ομιλίας, είναι μέλος του Βασιλικού Κολλεγίου των θεραπευτών Λόγου και Ομιλίας της Βρετανίας (M.R.C.S.L.T.) και του Πανελλήνιου Συλλόγου Λογοπεδικών (ΠΣΛ). Εργάστηκε στην Εταιρεία Προστασίας Σπαστικών και ιδιωτικά και είναι επιστημονικός συνεργάτης του Νοσοκομείου Μetropolitan. Συμμετέχει ως εισηγήτρια και μέλος επιστημονικών επιτροπών του Πανελληνίου Συλλόγου Λογοθεραπευτών, σε πολλά συνέδρια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, είναι κλινική επόπτρια φοιτητών λογοθεραπείας, πρώτη αντιπρόσωπος του Αγγλικού γλωσσικού προγράμματος ΜΑΚΑΤΟΝ το οποίο προσάρμοσε στην Ελληνική γλώσσα, και πρόεδρος του Ελληνικού Συλλόγου για την Αφασία. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται στις εξελικτικές διαταραχές λόγου και ομιλίας, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον στην αποκατάσταση βαρηκοΐας, και κοχλιακών εμφυτευμάτων, καθώς επίσης και σε θέματα επίκτητων νευρολογικών διαταραχών ενηλίκων. Τέλος, τα τελευταία 9 χρόνια αρθρογραφεί μόνιμα, στην εφημερίδα «Πρώτο Θέμα» στην στήλη της «Παιδί» όπου ασχολείται με θέματα ψυχοπαθολογίας παιδιών και εφήβων.