Ως πότε θα διαβάζω;
ISBN: 978-960-364-471-2
Συγγραφέας: Μαρίνα Ψιλούτσικου
Επιμελητής: Έλενα Κατσαΐτη
Έκδοση: 2η
Ημερομηνία έκδοσης: 16/01/2012
Αριθμός σελίδων: 264
Format: Paperback
Μέγεθος: 140 x 205
Χώρα προέλευσης: Ελλάδα
«Ως πότε θα διαβάζω;» «Γιατί να διαβάσω;»
«Γιατί να σπουδάσω;» «Γιατί να πάω σχολείο;»
Πόσες φορές, αλήθεια, δεν βρεθήκατε αντιμέτωποι μ’ αυτό τον καταιγισμό ερωτήσεων από τα παιδιά σας; Πόσες φορές δεν προσπαθήσατε να βρείτε τις κατάλληλες απαντήσεις;
Οι συνήθεις απαντήσεις γονέων αποτυγχάνουν σχεδόν πάντα να πείσουν για την αναγκαιότητα του σχολείου και της μόρφωσης.
«Για να πάρεις πτυχίο» «Για να βρεις δουλειά»
Μπορούν αυτές οι απαντήσεις να βοηθήσουν τα παιδιά μας να αγαπήσουν το διάβασμα;
Το δώρο της μόρφωσης είναι η δυνατότητα να αντιλαμβανόμαστε αυτά που συμβαίνουν γύρω μας, να καταλαβαίνουμε πότε κάποιος μας κοροϊδεύει ή μας λέει ψέματα πάνω απ’ όλα, να μη χρειαζόμαστε κανέναν να μας πει τι να κάνουμε. Το δώρο της μόρφωσης είναι η κριτική σκέψη.
Τόσο μεγάλη και καθοριστική είναι η αξία της μόρφωσης και προφανώς δεν τη χρειάζονται μόνο οι μαθητές ή οι νέοι. Τη χρειάζονται περισσότερο οι γονείς, τη χρειάζονται ακόμα περισσότερο οι δάσκαλοι, τη χρειάζονται στον μέγιστο βαθμό όσοι λαμβάνουν αποφάσεις που επηρεάζουν τις ζωές άλλων, τη χρειαζόμαστε όλοι μας για να αποφασίζουμε για τη ζωή μας.
«Μόρφωση θα πει Ελευθερία. Αν ψάχνετε ένα κίνητρο για να μορφωθείτε, λοιπόν, θα σας έλεγα να το κάνετε για να ζήσετε ελεύθεροι!»
Μαρίνα Ψιλούτσικου
Ένα εξαιρετικό βιβλίο, γραμμένο σε απλή γλώσσα και με απλό λόγο κάνοντας την ανάγνωση του ευχάριστη. Μάλιστα η συγγραφέας χρησιμοποιώντας παραδείγματα από την πολύχρονη εμπειρία της στα θρανία, βοηθάει τους αναγνώστες να κατανοήσουν σε βάθος τη σκέψη της και να επωφεληθούν από αυτή.
Τελικά, Ως πότε θα διαβάζω?
Βλέποντας το περιεχόμενο και μόνο του βιβλίου, σίγουρα θα τρέξετε να το ψάξετε για να το διαβάσετε:
Αν δεν μπορείς να αποφύγεις κάτι, απόλαυσέ το!!
Το κίνητρο για τη συγγραφή του βιβλίου ήταν να ακουστεί κάτι διαφορετικό από τα χιλιάδες «πρέπει» που ακούνε οι σημερινοί μαθητές, τα οποία στο τέλος μόνον επιζήμια είναι. Να υπάρξει ένας αντίλογος στην ολοένα και ασφυκτικότερη πίεση που δέχονται από γονείς, καθηγητές, ΜΜΕ… Να δουν πως οι βαθμοί, οι εξετάσεις και η επαγγελματική αποκατάσταση δεν είναι ο μοναδικός ούτε καν ο κύριος σκοπός της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η εκπαίδευση, η γνώση και η μόρφωση έχουν πολλά περισσότερα και πολύ σημαντικότερα να προσφέρουν.
Το σύνδρομο της τελειότητας
Το πρώτο κεφάλαιο καταπιάνεται με «Το σύνδρομο της τελειότητας», από το οποίο υποφέρει η πλειοψηφία των σημερινών μαθητών, δίνοντας έτσι το στίγμα της προσέγγισης που ακολουθείται και στο υπόλοιπο κείμενο. Επιχειρείται μια πρώτη προσέγγιση των αιτιών που οδηγούν σ’ αυτό το μάταιο κυνήγι του αλάθητου, παρουσιάζονται τα καταστροφικά του αποτελέσματα στην ψυχολογία, την επίδοση και την μετέπειτα πορεία των μαθητών και προτείνονται τρόποι αντιμετώπισης.
Οι γονείς
Το δεύτερο κεφάλαιο είναι αφιερωμένο στους γονείς των μαθητών και το ρόλο τους στην τυπική εκπαιδευτική διαδικασία και στην ευρύτερη μόρφωση των παιδιών τους.
Οι βαθμοί
Το τρίτο κεφάλαιο επιχειρεί να τοποθετήσει τους βαθμούς στο σωστό πλαίσιο και στη σωστή τους διάσταση. Με τα χρόνια, οι βαθμοί έχουν γίνει αυτοσκοπός και κανείς δεν ενδιαφέρεται για τον τρόπο που επιτυγχάνονται ή για τις γνώσεις και δεξιότητες που στην πραγματικότητα αντιπροσωπεύουν. Αποτέλεσμα είναι οι άνεργοι πτυχιούχοι και οι δυστυχισμένοι μαθητές.
Ο δάσκαλος
Στο τέταρτο κεφάλαιο αντικείμενο μελέτης είναι ο δάσκαλος και η πολυδιάστατη επίδραση που έχει στη ζωή των μαθητών του. Αναλύονται οι διάφοροι τύποι δασκάλων, με τις αδυναμίες και τις ανάγκες τους, και προτείνονται τρόποι διαχείρισης αυτών. Αναλύονται επίσης, οι επιμέρους ρόλοι που έχει ένας δάσκαλος στην τάξη και στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Οι συμμαθητές
Στο πέμπτο κεφάλαιο αντικείμενο μελέτης είναι οι συμμαθητές. Εκτός από τον προφανή ρόλο που έχουν στη ζωή ενός μαθητή, παρουσιάζεται και ο ρόλος που μπορούν –και πρέπει- να παίζουν στη μάθηση και την απόκτηση γνώσεων. Αναλύεται η έννοια της συνεργασίας και του οφέλους που μπορεί να έχει σε όλα τα μέρη και στο τελικό αποτέλεσμα σε αντιδιαστολή με την περιοριστική σημασία της αντιγραφής ή της απαγορευμένης βοήθειας, με την οποία συνδέεται συνήθως αποκλειστικά η συνεργασία στο σχολείο.
Η δύναμη της εικόνας
Με το έκτο κεφάλαιο ξεκινάει μια άτυπη ενότητα που αφορά πιο διαδικαστικά θέματα της μαθητικής ζωής. Στο κεφάλαιο αυτό αποκαλύπτεται η δύναμη της εικόνας που, όπως στη ζωή των ενηλίκων, έτσι και στη ζωή των μαθητών είναι εξαιρετικά ισχυρή έως καθοριστική. Εξηγείται πώς μπορεί ο μαθητής να χτίσει την εικόνα που επιθυμεί, πώς μπορεί να τη διαχειρίζεται μακροπρόθεσμα ώστε να τη διατηρήσει και πώς μπορεί να την αξιοποιήσει προς όφελός του.
Η μελέτη
Στο έβδομο κεφάλαιο, δίνονται συμβουλές για το πώς μπορεί να γίνει αποτελεσματικότερη η μελέτη. Επισημαίνονται συνήθη λάθη και παρεξηγήσεις που αποτρέπουν τους μαθητές από την καλύτερη αξιοποίηση του χρόνου που αφιερώνουν στη μελέτη των μαθημάτων τους. Επιχειρείται, επίσης, η αρμονική ένταξη της μελέτης στη ζωή ενός μαθητή χωρίς να την κατακλύζει και χωρίς να διώχνει οτιδήποτε άλλο μπορεί να υπάρξει και να ενδιαφέρει έναν μαθητή (αθλητισμός, παιχνίδι, διασκέδαση, κτλ).
Η αξιολόγηση
Στο όγδοο κεφάλαιο αντικείμενο συζήτησης είναι η αξιολόγηση των επιδόσεων που έχουν οι μαθητές στο σχολείο, η οποία δεν περιορίζεται στα πρόχειρα διαγωνίσματα ή στις τελικές εξετάσεις, συμβαίνει κάθε μέρα, κάθε στιγμή που περνάει ο μαθητής στο σχολείο. Εξηγείται, επίσης πώς το αντικείμενο τις αξιολόγησης δεν περιορίζεται στις πραγματικές, αντικειμενικές γνώσεις των μαθητών αλλά περιλαμβάνει τη συμπεριφορά, την προσπάθεια, τη συμμετοχή, την σκέψη, το ενδιαφέρον που δείχνουν. Προτείνονται, τέλος κάποιοι τρόποι-τεχνικές για καλύτερες επιδόσεις σε προφορικές ή γραπτές εξετάσεις δίνοντας προσοχή σε κάποιες λεπτομέρειες που τελικά κάνουν όλη τη διαφορά.
Οι πανελλήνιες εξετάσεις
Στο ένατο κεφάλαιο γίνεται μια προσπάθεια απομυθοποίησης των πανελληνίων εξετάσεων και του ρόλου που παίζουν αυτές στην επαγγελματική αποκατάσταση των μαθητών και πολύ περισσότερο στην επιτυχημένη επαγγελματική πορεία ή την ευτυχισμένη ζωή. Απορρίπτεται η ακολουθούμενη πρακτική που υποβαθμίζει το γυμνάσιο και το λύκειο σε απλά στάδια προετοιμασίας για την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο.
Τα φροντιστήρια & τα ιδιαίτερα
Στο δέκατο κεφάλαιο γίνεται μια πολύ σύντομη αναφορά στα φροντιστήρια και τα ιδιαίτερα μαθήματα και παραπέμπεται ο αναγνώστης σε άλλες πηγές.
Μαθήτρια των πάντων για πάντα
Στο τελευταίο κεφάλαιο παρουσιάζεται η μάθηση, η συνεχής απόκτηση νέων γνώσεων και δεξιοτήτων ως στάση ζωής και όχι ως ένα καταναγκαστικό έργο που ολοκληρώνεται με τη λήξη της τυπικής εκπαίδευσης.
Ρίξτε εδώ μια γρήγορη ματιά στο περιεχόμενο, διαβάζοντας δωρεάν τις πρώτες 25 σελίδες του βιβλίου.
Σχετικά με τον Συγγραφέα
Μαρίνα Ψιλούτσικου
Η Μαρίνα Ψιλούτσικου γεννήθηκε και ζει στην Αθήνα. Σπούδασε στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, από το οποίο έλαβε διδακτορικό δίπλωμα στην Επιχειρησιακή Στρατηγική το 2007.
Διδάσκει στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών από το 2002 παραμένοντας πάντα μαθήτρια. Υπηρέτησε σε θέση συμβούλου στις τελευταίες τέσσερις κυβερνήσεις, σε τρία διαφορετικά υπουργεία. Η θητεία της σ’ αυτή τη θέση είναι το πιο δύσκολο, το πιο επώδυνο και το πιο μεγάλο μάθημα ως τώρα.
Γράφει από τότε που θυμάται τον εαυτό της. Γράφει από ραβασάκια και στίχους μέχρι επιστημονικά άρθρα και ομιλίες. Γράφει τα βιβλία που θα ήθελε να διαβάσει, αλλά δεν υπάρχουν. Γεμίζει το χαρτί μόνο με τις ανάσες της καρδιάς της. Τίποτα άλλο δεν είναι αρκετά καλό.
Ιστοσελίδα: psiloutsikou.wordpress.com
Facebook: www.facebook.com/marina.psiloutsikou
Twitter: twitter.com/mpsilout
Από το KidsGo, TeensGo και ParentsGo, με αγάπη, καλή ανάγνωση!!!