Υγεία

  • KidsGo με αγάπη!

Αυτισμός, Διάχυτη Αναπτυξιακή Διαταραχή, σύνδρομο Asperger

Ημερομηνία δημοσίευσης άρθρου: Απριλίου 2, 2013 Συγγραφέας: Φανή Βαγγελάτου Κατηγορία: Υγεία, Ψυχολογία

autism

*Παρακαλώ να σημειώσετε πώς ότι διαβάζετε με πλαγιαστά γράμματα είναι η άποψή μας. Για οποιαδήποτε απορία, θα χαρούμε να επικοινωνήσετε μαζί μας.

Ορισμός, περιγραφή, αιτία

Ο αυτισμός είναι μια σύνθετη και πολύπλοκη διαταραχή της ανάπτυξης η οποία χαρακτηρίζεται κυρίως από δυσκολία στην επικοινωνία, λεκτική και μη.

Οι ορισμοί για τον αυτισμό μοιάζουν πολλές φορές ασαφείς καθώς αλληλο-επικαλύπτονται και με άλλους όρους όπως Διάχυτη Αναπτυξιακή Διαταραχή (ΔΑΔ) και σύνδρομο Asperger.

Η συχνότητα εμφάνισής του εκτιμάται περίπου σε μια στις 150 γεννήσεις και είναι σχεδόν 4 φορές πιο συχνή στα αγόρια απ’ ότι στα κορίτσια.

Οι τελευταίες έρευνες δείχνουν πως η αιτία του αυτισμού είναι μάλλον βιολογική όμως ίσως να μην είναι και η μόνη. Κάποιες μελέτες συνδέουν τον αυτισμό με τα συχνά επιληπτικά επεισόδια μέχρι την ενηλικίωση, κάποιες άλλες , με γενετικούς παράγοντες λόγω κληρονομικότητας η οποία έχει παρατηρηθεί σε κάποιες οικογένειες. Αυτοψίες εγκεφάλων αυτιστικών ατόμων δείχνουν βλάβες σε διάφορες περιοχές του εγκεφάλου καθώς επίσης και μη φυσιολογικά επίπεδα κάποιων νευροδιαβιβαστών όπως η σεροτονίνη. Δεν πρέπει να ξεχνάμε όμως πως μέχρι σήμερα, η επιστημονική κοινότητα ακόμα διερευνά τις αιτίες και δεν έχει καταλήξει σε κάποιο απόλυτο συμπέρασμα.

Όπως προαναφέραμε, υπάρχει μια σύγχυση με τον ορισμό και την περιγραφή του αυτισμού καθώς μέσα στα χρόνια, ταυτίστηκε, διαφοροποιήθηκε ή συγκρίθηκε με τις Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές και με το σύνδρομο Asperger. Επίσης εμφανίστηκαν διαβαθμίσεις όπως ελαφρύς ή βαρύς αυτισμός και αυτισμός υψηλής λειτουργικότητας (Υ.Λ.Α). Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τη σύγχυση των ειδικών,των γονέων ή των ίδιων των αυτιστικών ατόμων. Οι διαγνώσεις καθυστερούσαν και πολλές φορές ήταν αλληλοσυγκρουόμενες. Μαζί με τη διάγνωση, καθυστερούσε και η παρέμβαση κι έτσι σε πολλές περιπτώσεις χάθηκε πολύτιμος χρόνος ουσιαστικής πρώιμης παρέμβασης!

Τη λύση-ευτυχώς-επισήμως ήρθε να δώσει η τελευταία έκδοση των διαγνωστικών κριτηρίων της Αμερικανικής Ψυχιατρικής Ένωσης (D.S.M. 5) σύμφωνα με τα οποία γίνεται η διάγνωση του αυτισμού παγκοσμίως και την οποία-δυστυχώς-πολλοί αγνοούν!

Κατά το διαγνωστικό εργαλείο D.S.M. 5 λοιπόν, υπάρχει το Φάσμα του Αυτισμού μέσα στο οποίο συμπεριλαμβάνονται όλες οι προαναφερθείσες κατηγορίες με τα αντίστοιχα αναγνωρισμένα συμπτώματα και όχι κάθε μια χωριστά. Με λίγα λόγια, οι επιστήμονες μας παρακινούν όλους να ψάξουμε τα συμπτώματα για να παρέμβουμε και όχι για να ονομάσουμε αυτό που συμβαίνει στο παιδί, στο φίλο, στο μαθητή, στον ασθενή μας!

Δεν έχει σημασία τελικά αν «αυτό που έχει» ένας δικός μας άνθρωπος λέγεται «μηχανή» ή «άλογο», «αυτισμός» ή «Asperger»! Σημασία έχει να παρατηρήσουμε και να εντοπίσουμε τις δυσκολίες του, να τις δούμε, να τις ακούσουμε ,να τις κατανοήσουμε κι έτσι να μπορέσουμε να παρέμβουμε προσφέροντάς του τη βοήθεια που χρειάζεται.

Φανή Βαγγελάτου
Λογοθεραπεύτρια – Ειδική Παιδαγωγός ΜΑ
Συντονίστρια Σχολών Γονέων
www.logotherapeia.com.gr

Μοιραστείτε το άρθρο!

Facebook facebook   Twitter twitter   Email email  

Φανή Βαγγελάτου

Σπούδασε Λογοθεραπεία στο Τ.Ε.Ι. Ιωαννίνων απ’ όπου αποφοίτησε το 2004. Αμέσως ξεκίνησε να εργάζεται σε ιδιωτικά κέντρα λογοθεραπείας στην Αθήνα, όπου ασχολήθηκε με την αποκατάσταση αρθρωτικών, φωνολογικών και συναφών διαταραχών, καθώς και με την παρέμβαση σε μαθησιακές δυσκολίες. Το 2007, όταν συνεργάστηκε με ένα ειδικό σχολείο ως λογοθεραπεύτρια, αποφάσισε να συνεχίσει τις σπουδές της στην ειδική αγωγή με στόχο την εξατομικευμένη και ολοκληρωμένη παρέμβαση σε πολύπλοκες διαταραχές, όπως αυτές που ανήκουν στο φάσμα του αυτισμού και άλλες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Εξειδικεύτηκε στην ειδική αγωγή στην Αναπτυξιακή Παιδιατρική Κλινική του Νοσοκομείου Παίδων του Τμήματος Ιατρικής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Παράλληλα ξεκίνησε μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Nottingham της Μ. Βρετανίας απ’ όπου έλαβε τον τίτλο M.A. in Special and Inclusive Education με κύριο προσανατολισμό σπουδών, όχι μόνο την παρέμβαση αλλά και την ενσωμάτωση ατόμων με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες στο σχολικό και στο ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο. Οι σπουδές της δεν σταματούν ποτέ και η ενημέρωσή της σε θέματα ειδικής αγωγής, λογοθεραπείας και συμβουλευτικής γονέων είναι ό,τι πιο σημαντικό στη δουλειά της. Εκπαιδεύτηκε ως συντονίστρια Ομάδων Σχολών Γονέων για να μπορεί να βοηθάει γονείς και τελευταία εκπαιδεύεται στην εφαρμοσμένη και πειραματική Ανάλυση Συμπεριφοράς. Τέλος, η ωρίμανση της δουλειάς της (και της ηλικίας της ίσως) την κάνει να συμμετάσχει ως εισηγήτρια σε Συνέδρια, όπως το 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο της Ειδικής Αγωγής και το 8ο Συνέδριο Παιδοψυχιατρικής τον Απρίλιο και τον Ιούνιο του 2013 αντίστοιχα. Πιστεύει σε ένα σχολείο για όλα τα παιδιά! Υποστηρίζει την ένταξη κάθε μαθητή στο σχολείο της γειτονιάς του και στη γενίκευση της "εξειδικευμένης μάθησης" από τους ειδικούς, σε όλα τα περιβάλλοντα ενός παιδιού (σπίτι και σχολείο) και όχι μόνο στις ειδικά διαμορφωμένες τάξεις! Αγαπά τα παιδιά και όσο και να της "τη σπάνε" πολλές φορές οι γονείς, φροντίζει να τους ακούει, να τους κατανοεί και να τους βοηθάει να κατανοήσουν κι εκείνοι τις δυσκολίες του παιδιού τους! Πιστεύει πως όλοι κάνουμε λάθη και πως να τα εντοπίζεις και να προχωράς είναι σπουδαίο, το να τα εντοπίζεις και να πεθαίνεις από τύψεις χωρίς να πράττεις, είναι απλώς χάσιμο χρόνου! Θα είναι χαρά της να σχολιάσετε τα κείμενά της ή ακόμα και να της ζητήσετε να γράψει για κάτι συγκεκριμένο για το οποίο θέλετε περισσότερες πληροφορίες!